انواع رست قهوه


رست قهوه و انواع آن

شاید موقع خرید یا مصرف قهوه کلماتی مانند رست لایت، مدیوم رست، دارک رست به گوشتان خورده باشد.

نحوه رست دان قهوه روی طعم و مزه آن بسیار تاثیرگذار است و هر کدام بسته به نوع رست خود با دیگری از لحاظ کافئین و طعم تفاوت دارند.

رست قهوه چیست؟

رست قهوه به حرارت دادن یا برشته کردن دان خام و سبز قهوه گفته میشود، دانه‌های قهوه بین دمای ۳۶۵ تا ۴۴۰ درجه فارنهایت رست میشوند.

رست دارای سه درجه است: لایت رست ( رست کم) ، مدیوم رست ( رست متوسط) و دارک رست ( رست زیاد)

لایت رست

میزان برشته شدن دان قهوه لایت کم است و قهوه تقریباً دانه های روشن تر از بقیه درجه های رست دارد.

اگر میخواهید مزه واقعی قهوه را بچشید پیشنهاد می کنم که از قهوه لایت رست استفاده کنید به دلیل کم برشته شدن آن طعم اصلی قهوه حفظ شده همچنین دارای طعمی ملایم و سبک با بادی بالا و اسیدیته زیاد است روغن کمتری دارد و دانه ها تقریباً بسته و بدون شکاف می‌باشد.

البته خود لایت دارای درجه های دیگری از اولترا لایت تا لایت مدیوم میباشد.

اسامی دیگری که به جای مدیوم رست کابرد دارد: هاف سیتی، رگیولر رست، مودریت لایت، سینامون لایت

 

رست قهوه و انواع آن

 

مدیوم رست

میزان برشتگی دانه های مدیوم نه به اندازه دارک رست است و نه به اندازه لایت رست، بلکه مدیوم چیزی بین دارک و لایت است، طعمی سنگین تر و بادی و اسیدیته بیشتری نسبت به دانه لایت دارد دانه های برشته شده مدیوم کمی بازتر و ترک خورده است.

مدیوم نیز دارای درجه ها و دسته بندی ها از مدیوم لایت تا مدیوم دارک میباشد.

مدیوم رست رایج‌ ترین نام برای این این درجه می باشد اما اسامی دیگری مانند: سیتی پلاس رست، امریکن رست، مودریت لایت، نیز استفاده می شود

دارک رست

میزان برشتگی قهوه بیشتر از لایت و مدیوم است و دانه‌های قهوه تقریباً رنگ قهوه ای سوخته یا سیاه رنگ دارند روغن دانه های دارک بیشتر از بقیه است طعم سنگین و غلیظ همراه با مزه ای تلخ دارد.

در دانه های دارک سبکی و ترک های بیشتری مشاهده می شود، درجه بندی رست تیره از مدیوم دارک شروع شده و به اولترا دارک می‌رسد و نام‌های دیگری به جای دارک رست استفاده میشود مانند:

فول سیتی پلاس رست، فرنچ، ویتا رست، افتر دینر، رست ایتالیایی می برست

به طور کلی دانه های لایت طعم ملایم تر و کافئین بالاتری نسبت به دانه های دارک دارند.

نکات رست کردن دانه قهوه

دانه قهوه هرچه برشته شود روغنی تر و اسیدیته کمتر می‌شود و طعم اصلی قهوه کمتر خواهد شد و بیشتر مزه برشتگی به خود می‌گیرد البته درست است که لایت رست بیش از همه مزه واقعی قهوه میدهد اما باید گفت که رست های تیره هم طعم به خصوص خود را دارند و نمی‌توان گفت کدام بهتر است.

رست قهوه کار سخت و حساسی است که اگر مهارت کافی برای این کار نداشته باشید امکان دارد مزه اصلی قهوه را تغییر داده و طعم نامطلوب درست کنید، متاسفانه از روی ظاهر قهوه نمی توان فهمید که آیا خوب رست شده است یا نه بلکه باید آن را دم کرد تا به کیفیت واقعی و اصلی آن پی برد اما سرنخی از رست خوب به شما می‌دهم تا با آن دانه قهوه را بیازمایید.

قهوه‌ای که اصولی و درست رست شده باشد از محلی که ترک خورده می توان با فشار دست آن را باز کرد و قهوه ای که خوب رست نشده بسیار سفت و سخت خواهد بود، البته دانه های لایت رست با فشار دست زیاد خورد نمی شود چون معمولاً ترک ندارند و جنس آنها نسبت به مدیوم و دارک سخت‌ تر است.

میزان کافئین کدام نوع رست بیشتر است؟

شاید شنیده باشید که برای لاغری از دانه سبز و قهوه استفاده می‌کند که دلیل بالا بودن کافئین دانه برشته نشده است.

در رست قهوه هرچه دانه بیشتر برشته شود کافئین آن بیشتر می‌سوزد. لایت رست از بیشترین میزان کافئین بهره‌مند است و بعد مدیوم و دارک، و در رست های تیره بخاطر برشته شدن زیاد، کافئین بیشتر آزاد شده و میسوزد و هرچه دانه کمتر رست شده باشد کافئین آن بیشتر حفظ میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *