چه ارتباطی میان قهوه و لاغری وجود دارد


قهوه از جمله محبوب‌ترین نوشیدنی‌های صبحگاهی در سرتاسر جهان به شمار می‌رود. در آمار به دست آمده به این نتیجه رسیده‌اند که جمعیت جهانی در طول یک سال بیش از 160 میلیون کیسه قهوه مصرف می‌کنند. اگرچه این نوشیدنی محبوب‌ترین مورد برای تقویت انرژی است، اما می‌تواند مفید باشد و به شما برای لاغری کمک کند. قهوه در صورت مصرف متوسط ​​و بدون شیرین‌کننده‌های زیاد، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و برای سلامتی شما مفید باشد. در ادامه به ارتباط قهوه و لاغری اشاره خواهیم کرد.

قهوه و لاغری

قهوه حاوی مواد مغذی مانند نیاسین، پتاسیم، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند سلامت هضم را بهبود بخشد، از عملکرد عضلات پشتیبانی کند و منجر به‌سلامت قلب شود. همچنین حاوی کافئین است که سوخت‌وساز بدن را تقویت می‌کند، انرژی را بهبود می‌بخشد و می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

قهوه و لاغری

ارتباط قهوه لاغری

کافئین و متابولیسم

کافئین باعث افزایش متابولیسم می‌شود. متابولیسم فرایندی است که در طی آن بدن می‌تواند مواد مغذی را تجزیه کند و سپس از کالری مواد غذایی که در طول روز جذب می‌شوند، استفاده کند. کافئین، محرک موجود در قهوه، یکی از معدود موادی است که ممکن است میزان متابولیسم پایه شما را افزایش دهد، همچنین به عنوان سرعت سوزاندن کالری هنگام استراحت شناخته می‌شود.

قهوه و کالری بیشتر

یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان داد که شرکت کنندگانی که در طی دو ماه مقادیر مختلف قهوه نوشیده‌اند، متابولیت‌های بیشتری دارند که نتیجة متابولیسم است. متابولیسم بالاتر یا سریع‌تر به شما امکان می‌دهد کالری بیشتری را در حالت استراحت یا در حین فعالیت بدنی بسوزانید که ممکن است منجر به کاهش وزن شود. قبل از ورزش نیز با نوشیدن قهوه می­توانید ارتباط قهوه و لاغری را متوجه شوید.

 

قهوه و لاغری

دانه‌های قهوه

کافئین و اشتها

کافئین ممکن است احساس گرسنگی را کاهش دهد و به طور کلی اشتها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله نوع غذایی که می‌خورید، سطح فعالیت بدنی و هورمون‌ها قرار می­گیرد، است. در حالی که تحقیقات کافی برای تعیین رابطه علت و معلولی برای کاهش اشتها در کافئین وجود ندارد، اما مطالعات نشان داده است که ممکن است سطح گرلین را کاهش دهد. گرلین هورمونی است که باعث می‌شود احساس گرسنگی کنید.

مضرات قهوه

برخی از نوشیدنی‌های قهوه حاوی کالری و قند زیادی هستند. هنگام نوشیدن قهوه برای کاهش وزن، بهتر است از افزودن کالری به نوشیدنی خود، خودداری کنید. ممکن است افزودن شیر یا شکر به قهوه وسوسه‌انگیز باشد، اما این مواد می‌توانند به سرعت کالری را به نوشیدنی شما اضافه کنند.

کافئین و خواب

کافئین می‌تواند خواب را کاهش دهد. کمبود خواب اغلب با افزایش اشتها و گرسنگی، به ویژه برای غذاهای پرکالری مرتبط است. مطالعات کمبود خواب را به افزایش گرلین، هورمون تنظیم کننده احساس گرسنگی نسبت داده‌اند که می‌تواند منجر به مصرف بیشتر کالری و افزایش وزن شود و دیگر قانون قهوه و لاغری برای شما تأثیر نخواهد داشت.

کافئین موجود در قهوه گیرنده‌های آدنوزین را مسدود کرده و باعث می‌شود بیشتر بیدار بمانید و احساس خواب آلودگی را از شما خواهد گرفت. پیشنهاد این است که شش تا هفت ساعت قبل از خواب به نوشیدن قهوه بپردازید.

رژیم و قهوه

اگر رژیم غذایی گرفتید، قهوه می­تواند در روند این رژیم به شما کمک کند و متابولیسم شما را افزایش دهد. حتی اگر قهوه به عنوان یک نوشیدنی رژیمی مناسب برچسب گذاری شود، به نظر می‌رسد در مورد اینکه آیا واقعاً می‌تواند به کاهش وزن کمک کند اطلاعات زیادی وجود دارند و هنوز به طور یقین ثابت نشده‌اند و تحقیقات هنوز هم در این باره در حال انجام هستند.

قهوه و لاغری

دم کردن قهوه و مصرف آن

رژیم غذایی با قهوه

اگر در روز چند بار قهوه بنوشید، سوخت و ساز در بدنتان افزایش پیدا می‌کند و در نهایت باعث خواهد شد که چربی بیشتری در بدن شما بسوزد. به طور کلی یک برنامه درست در رابطه با نوشیدن قهوه می‌تواند جذب کالری را محدود کرده و مقدمات لاغری شما را با کاهش اشتها فراهم کند.

درست‌ترین برنامه‌ رژیم غذایی که می‌توانید از آن استقبال کنید این بوده که در هر شبانه‌روز حداقل 3 فنجان قهوه مصرف کنید. قهوه مصرفی نیز باید به صورت تفت داده شده باشد. علاوه بر این نوع قهوه و نحوه دم کردن آن نیز بسیار پراهمیت است. در نهایت باید بگوییم که در برنامه شما شکر و خامه نباید جای داشته باشند.

نوشیدن قهوه پیش از وعده غذایی

قهوه و لاغری در این قسمت نیز می­تواند عملی باشد. نوشیدن قهوه قبل از غذا ممکن است اشتهای شما را کم‌تر کند و در نتیجه با خوردن غذای کم با لاغری مواجه شوید. با این حال، به نظر می‌رسد که مصرف قهوه 3 الی 5 ساعت قبل از غذا هیچ تأثیری در میزان وعده غذایی بعدی ندارد. یک مطالعه بر روی 33 نفر که دارای اضافه وزن یا وزن طبیعی بودند نشان داد که نوشیدن قهوه میزان کالری دریافتی در افراد دارای اضافه وزن را کاهش می‌دهد.

نکات منفی

قهوه تشکیل شده از آنتی‌اکسیدان‌های سالم بوده و برای اینکه وزن فرد مصرف‌کننده را کاهش دهد، اشتها را سرکوب می‌کند و در نهایت متابولیسم را افزایش می‌دهد. با این حال، رژیم غذایی قهوه چندین جنبه منفی دارد و با وجود مطالعات متفاوت نمی­توان به طور قطعی در این مورد صحبت کرد. از دیگر نکات منفی قهوه می­توان به افزایش فشار خون، سردرد، سرگیجه، افزایش سطح اضطراب اشاره کرد.

نکات مثبت

از نکات مثبت می­توان به ارتباط مستقیم قهوه و لاغری اشاره کرد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که مصرف کنندگان قهوه کم‌تر در معرض مرگ قرار می­گیرند و از مشکلاتی نظیر بیماری عروق و قلب، سکته، دیابت و بیماری‌های کلیوی جلوگیری می­کند. بدن شما ممکن است گلوکز یا قند را بیشتر جذب کند.

این تئوری پشت مطالعات است که نشان می‌دهد افرادی که قهوه بیشتری می‌نوشند کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند. همچنین قهوه باعث می­شود که رشته‌های دی‌ان‌ای شما به طور طبیعی ایجاد شوند و باعث ترمیم سلول‌ها می­شود که می‌تواند از سرطان و یا تومور جلوگیری کند.

 

قهوه و لاغری

قهوه در طرح های مختلف

جمع بندی

قهوه کافئین‌دار ممکن است به کاهش کالری دریافتی به برخی افراد کمک کند، اما قبل از ادعای قطعی، تحقیقات بیشتری لازم است. در نظر داشته باشید که قهوه در صبح می­تواند عملکرد شما را بهبود ببخشد و شما برای طول روز انرژی کافی را داشته باشید.

اگر صبح‌ها به ورزش می‌پردازید، یک فنجان قهوه قبل از ورزش می­تواند به لاغری شما کمک کند و سوخت‌وساز و متابولیسم شما را افزایش دهد. در استفاده قهوه نباید زیاده روی شود؛ زیرا ممکن است با توجه به سیستم بدن شما مشکلات عروقی، قلبی و افزایش ضربان قلب را به همراه داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *