دان قهوه سبز چیست؟ و چه خواص و مضراتی دارد؟؟


دان قهوه سبز چیست؟ و چه خواص و مضراتی دارد؟؟

همه ما قهوه را به شکل دان قهوه ای رنگ دیده ایم که آن را آسیاب و دم می‌کنند اما در اصل قبل تغییر رنگ قهوه سبز بوده و اصطلاحاً به آن قهوه سبز یا قهوه خام می‌گویند.

این دانه‌ها رست شده و در دماهای مختلف برشته می‌شود تا تبدیل و انواع درجه رست (لایت، مدیوم، دارک) شوند.

فرایند رست بسیار مهم است چرا که دانه سبز قهوه، در اینجاست که طعم و عطر های مختلف پیدا می‌کند لوبیای قهوه سبز در دمای 145 درجه فارنهایت برشته می‌شود که باعث عوض شدن رنگ، غلظت، تغییر ساختاری و شیمیایی دانه خواهد شد.

محققان تغذیه با تحقیق بر روی عناصر قهوه دریافتند که دانه سبز قهوه حاوی سه نوع اسید:

دیکا فئوکلوینیک، اسید کلروژنیک و کافئینوکلینیک و آنتی اکسیدان ها از جمله فرلیک اسید، کوکورایک، کافئین، ایزوفرنیک می باشند، البته تفت دادن دانه قهوه سبز باعث آزاد شدن برخی از این عناصر شده یا میزان آن را به شدت کاهش می دهد مانند اسید کلروژنیک که با برشته شدن بخشی از این ماده از بین می‌رود.

به همین علت است که دانه قهوه سبز از قهوه برشته شده بسیار غنی تر میباشد.

میزان کافئین قهوه سبز

این قهوه سرشار از کافئین است و میزان کافئین آن نسبت به قهوه های برشته شده بسیار بالاتر میباشد. هرچه دانه سبز قهوه بیشتر رست شود کافئین بیشتری آزاد می‌کند مثلاً در رست های لایت نسبت به مدیوم و دارک چون کمتر رست شده میزان کافئین بالاتری دارد در نتیجه دانه های خام از دانه های برشته کافئین بالاتری دارد.

خواص درمانی قهوه سبز

1- قهوه سبز برای لاغری و کاهش وزن

قهوه سبز منبع کاملی از اسید کلروژنیک، کافئین، آنتی اکسیدان، پولیفنول می باشد هر کدام از این ماده ها به نوبه خود در کاهش وزن موثر هستند.

کافئین باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز می شود اگر مصرف کافئین همراه با ورزش باشد مانند یک معجزه لاغری عمل می کند.

اسید کلروژنیک خواص آنتی اکسیدانی به همراه دارد که همراه با کافئین تاثیر بر تناسب اندام خواهد داشت.

پولیفنول موجود در قهوه سبز باعث احساس سیری و کمتر شدن اشتها خواهد شد چون از طرفی با سوخت و ساز بدن مواجه هستید و از طرفی میل نداشتن به غذا این دو عامل می‌تواند کمک کننده به کم کردن وزن باشد قرص ها و مکمل های رژیمی که برای کمتر شدن اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن استفاده می شوند بسیار عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد، حال شما می توانید از قهوه به عنوان مکمل لاغری و چربی سوزی طبیعی با خیال راحت استفاده کنید.

به علت مشهور شدن قهوه سبز برای لاغری عده‌ای از محققان تصمیم گرفتند که تاثیر قهوه سبز را بر روی چربی سوزی و لاغری با انجام آزمایشاتی امتحان یا اثبات کنند در این آزمایش عده‌ای از افرادی که اضافه وزن داشتند را به دو دسته تقسیم شدند.

و به دسته اول ۲۰۰ میلی قهوه برشته شده فوری و به دسته دوم ۲۰۰ میلی قهوه سبز برشته نشده یا همان قهوه سبز را دادند.

این کار را هر روز تا چندین هفته ادامه داشت و بعد از این مدت مصرف قهوه دریافتند.

گروه اول که قهوه برشته شده مصرف کرده بودنند 1/5تا 2 کیلو و دسته دوم که قهوه سبز برشته نشده استفاده می‌کردند 5 تا 7 کیلو وزن از دست داده اند.

با این آزمایش تاثیر قهوه بر لاغری ثابت شد.

2- موثر بر دیابت و کاهش فشارخون

کلروژنیک و پولیفنول موجود در قهوه اثر ضد دیابتی دارد این ماده میزان جذب گلوکز مواد غذایی را که از طریق هورمون های لوله گوارش و از طریق روده جذب می شوند را کاهش می‌دهد، و در عوض این گلوکز توسط عضلات بدن جذب شده و ماهیچه سازی می کند این جذب گلوکز باعث کاهش قند خون میشود و در درمان یا پیشگیری از دیابت بسیار موثر است.

3- پیشگیری از آلزایمر

یکی از عوامل ابتلا به آلزایمر و زوال عقل ترشح هورمون آمیلوتید است پولیفنول های موجود در قهوه سبز مانع ترشح این هورمون میشوند.

کافئین قهوه سبز به عنوان یک محرک مغزی شناخته شده کافئین با فعال کردن و ایجاد جنب و جوش در قسمت های حسی باعث افزایش تحرکات مغزی شده و این خود موثر در درمان یا پیشگیری از بیماری آلزایمر میباشد.

4- ایجاد انرژی و رفع خستگی

همانطور که گفتیم کافئین بالای قهوه سبز باعث تحرکات مغزی شده و باعث از بین رفتن خستگی و ایجاد احساس انرژی و افزایش سطح هوشیاری می‌شود، البته قهوه های برشته شده هم این خاصیت را دارند مثلاً اسپرسو برای رفع خستگی و خواب‌آلودگی مصرف می‌شود اما باید گفت که این میزان تاثیرگذاری در قهوه سبز نسبت به قهوه رست شده بیشتر است.

 5- پیشگیری از بیماری کبد چرب

اسید کلروژنیک قهوه سبز در کبد مقابل مواد غذایی چرب و مضر اثر حفاظتی دارد.

کاوئول موجود در دانه قهوه سبز باعث ترشح هورمون های سم زدایی کبد می‌شود.

آنتی اکسیدان بر روی سلامت کل بدن از جمله کبد بسیار موثر است کبد چرب خود باعث به وجود آمدن مشکلات پوستی می باشد پس اگر به دنبال شفافیت و سلامت پوست خود هستید بهتر است به جای استفاده از محصولات شیمیایی به صورت طبیعی به پاکسازی کبد خود فکر کنید تا هم بدن و هم پوستی سالم داشته باشید.

بهترین زمان مصرف قهوه سبز هم قبل غذا و هم بعد آن می‌باشد زیرا اگر عادت به پرخوری دارید بهتر است که قبل از میل به غذا، قهوه خود را بنوشید قهوه با ایجاد احساس سیری و کمتر کردن اشتها می‌تواند به مصرف کالری اضافی از طریق غذا کمک کند.

بعد از غذا هم مناسب است زیرا پس از خوردن غذا سطح قند خون به طور کلی به علت کربوهیدرات ها یا پروتئین بالا رفته و باعث چاقی در فرد می شود اما با مصرف قهوه سبز جذب گلوکز و قندها کاهش یافته و می تواند به شما در کنار غذا خوردن به تناسب اندامتان هم کمک کند.

دانه قهوه سبز

میزان مصرف قهوه سبز

میزان مصرف دقیق قهوه سبز بسیار مهم است چون در صورت مصرف زیاد آن باعث به وجود آمدن مشکلاتی مهم و جدی خواهد شد.

قهوه سبز تا زمانی مفید است که به اندازه مصرف شود اگر بیش از حد مصرف شود به شدت مضر خواهد بود قهوه سبز را بیش از دو فنجان قهوه دم شده یا دو قاشق غذاخوری قهوه سبز دم نشده نباید استفاده کرد.

بیش از این میزان برای بدن شما مضر میباشد حد مصرف همان دو فنجان در روز است اگر بخواهیم خیلی اصولی مصرف کنیم بهتر است یک فنجان در روز باشد.

عوارض مصرف زیاد قهوه سبز

قهوه سبز منبع خوبی برای برخی از مواد غذایی می باشد ولی افراط در هر چیز مفیدی می‌تواند به اندازه فایده اش مضر باشد و دچار مشکلاتی مانند این موارد شوید:

1- ایجاد استرس و بی قراری و اضطراب

2- دفع کلسیم زمینه‌ساز پوکی استخوان

3- ایجاد نفخ در دستگاه گوارش

4- ایجاد سردرد به علت کافئین بالای این قهوه

5- فشار به سلول‌های عصبی در چشم و به علت کافئین بالای قهوه سبز

دم آوری قهوه سبز

معمولاً به علت سفت بودن و تراکم بالای قهوه سبز فروشگاه‌های قهوه سبز را آسیاب نمی‌کند چون باعث آسیب به تیغه آسیاب قهوه خواهد شد اما مشکلی نیست شما می توانید آن را به صورت دان خریداری کرده و دم کنید حال در اینجا دستور دم آوری قهوه سبز را به صورت دانه به شما آموزش می دهم.

به ازای هر ۱۰۰ میلی گرم آب ۱۰ گرم دان قهوه سبز نیاز دارید.

برای عصاره گیری بهتر می‌توانید دانه ها را از شب قبل داخل آب قرار دهید تا خیس بخورد و بعد دانه ها و آب را روی حرارت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید تا به جوش بیاید در حین جوشیدن بهتر است که آن را هم بزنید تا ته نشین نشود و عصاره آرام آرام به داخل آب منتقل شود.

بعد از این تایم شعله را خاموش کرده و قهوه خود را از فیلتر یا صافی رد کنید.

با توجه به ذائقه خود می توانید قهوه سبز دم شده را با عسل، شکر، دارچین، هل، نعناع، میل کنید. در صورت تمایل شما می توانید قهوه سبز را به صورت سرد هم نوش جان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *