رُست قهوه به چه معناست؟

رست قهوه

رُست قهوه به چه معناست؟

رست کردن قهوه همان بو دادن یا برشته کردن قهوه است.

از طریق حرارت دادن قهوه در زمان معین خاص و حرارت معین انواع قهوه های رست  شده به دست می آید. که هر کدام ویژگی منحصر به فرد خود را دارا هستند.

برای رست کردن قهوه، ابتدا دانه سبز فراوری شده ی قهوه را جدا میکنند و قهوه های یک اندازه را با هم رست میکنند اگر دانه های قهوه قبل از رست جدا نشوند دانه های کوچکتر زودتر میسوزد و طعم تلخ و بوی سوختگی به تمام دانه های قهوه میدهد. میزان زمان و حرارت رست باید مناسب هم باشد تا قهوه ی با کیفیتی به دست آید. پس این فراوری کاری دقیق و زمان بر است .

 

 

بهترین میزان رُست قهوه چقدر است؟

سالها پیش وقتی برای اولین بار می خواستم دانه قهوه را خریداری کنم فروشنده پرسید: لایت، مدیوم، یا دارک میخواین ؟ و من از آنجایی که همیشه قهوه را کاملا تلخ و بدون شیر و شکر مصرف میکردم بدون دانش قبلی گفتم دارک!  و این یک اشتباه برای من بود، من به دنبال قهوه ای با کافئین بالا و طعم میوه ای اصلی قهوه بودم.

میزان رست قهوه تاثیر زیادی بر عطر طعم و کافئین دانه ی قهوه دارد.

این که چه مقدار رستی بهتر است کاملا مربوط به سلیقه شخصی ذائقه و‌ انتظار شما از فنجان قهوه ی تان دارد.

با خواندن این مطلب متوجه خواهید شد چه نوع رستی مطابق سلیقه ی شماست.

رُست قهوه

ویژگی های لایت رست قهوه

در لایت رست دانه قهوه در دمای پایین و زمان کمی رست می شود و به همین علت ویژگی اصلی دانه ی قهوه را به بهترین نحو در خود حفظ میکند، این نوع از قهوه کافئین بالا و اسیدیته ی بیشتری از انواع دیگر دارد. طعم ملایم تر و تلخی کمتری به شما میدهد رنگ آن قهوه ای روشن است و بافت خشکی دارد.

ویژگی های مدیوم رست

در قهوه های مدیوم رست  میزان بیشتری حرارت  و زمان رست کردن افزایش پیدا می کند. کافئین مدیوم رست متوسط است. میزان اسیدیته آن کمتر از لایت است و بادی ( احساس غلظت و سنگینی زمان نوشیدن) متناسبی به شما می دهد.

ویژگی های دارک رست

دارک رست تلخ ترین نوع قهوه را به ما می دهد. کافئین و اسیدیته ی پایین از ویژگی های خاص دارک رست است. این نوع قهوه مقداری سنگین و گاهی طعم سوختگی نیز دارد. رنگی سیاه و طعم و ظاهری روغنی دارد.

قهوه گلد چیست؟

قهوه رست گلد کمترین میزان رست را دیده است و طلایی رنگ به خود  گرفته است. این نوع قهوه شیرین تر با عطری میوه ای و اسیدیته بالا است که بیشترین شباهت را به دانه میوه ی قهوه دارد.

تشخیص قهوه ی رست شده با کیفیت

برای اینکه بتوانید دانه قهوه را از نظر کیفیت بسنجید بهتر است ان را با دست یا دندان بفشارید. قهوه های با کیفیت بهتر راحت تر نصف میشوند و هر چه کیفیت کار کمتر باشد دانه شما سفت تر خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *