اسپرسو چیست ؟

اسپرسو

اسپرسو چیست

اسپرسو یک نوشیدنی گرم ایتالیایی است که به علت سریع آماده شدن، آن را اسپرسو که بر گرفته از کلمه  express به معنای فشرده شده و سریع است نام گذاری کرده اند.

زمان کلی آماده شدن یک شات اسپرسو ۳۰ ثانیه است و قهوه  ای است که باید سریع قبل از اینکه کرمای روی قهوه از بین برود سرو شود.

اسپرسو به نوعی عصاره گیری از قهوه است البته اگر به خوبی و اصولی تهیه شود چندان تلخ نیست و طعم خوبی دارد.

اسپرسو دارای کافئین بالایی است.

برای تهیه ی این قهوه مهم نیست از دانه ی عربیکا یا روبوستا استفاده کنیم. برای تهیه ی اسپرسو از قهوه ای با رست ملایم استفاده میشود.

میزان آسیاب این قهوه باید از قهوه فرانسه ریز تر و از قهوه ترک درشت باشد. اگر پودر قهوه اسپرسو را در دست بگیرید به دست شما می چسبد.

مقدار این نوشیدنی با عبارت شات اندازه گیری میشود هر شات اسپرسو ۳۰ سی سی اسپرسو در فنجانی کوچک به شما میدهد بنابراین دبل اسپرسو میشود ۶۰ سی سی قهوه

 

اسپرسو

 

طرز تهیه ی قهوه اسپرسو

قهوه‌ی اسپرسو را میتوان به دو روش درست کرد.

روش اول و ارزان تر استفاده از موکاپات است در این سبک اسپرسوی شما کرما ندارد ( لایه کرمی رنگ روی قهوه )

در این روش مخزن آب موکاپات را با یک فنجان آب سرد تا زیر سوپاپ بریزید. درون سبد قهوه برای هر نفر دو قاشق چای خوری قهوه بریزید و با یک قاشق آن را صاف و مقداری فشرده کنید سپس موکاپات را روی حرارت بگذارید آب به محض جوش آمدن با فشار از میان پودر قهوه که در بالای سبد مخزن قرار دارد عبور کرده و قطره قطره درون قوری میریزد قهوه اسپرسوی شما آماده است.

اسپرسو

 

برای تهیه ی اسپرسو با دستگاه باید در قسمت پرتا فیلتر دستگاه  یک پیمانه ( هفت گرم ) قهوه ریخته و با تمپر آن را مقداری فشرده نمایید ( فشرده کردن بیشتر از حد باعث میشود فشار آب به خوبی از میان قهوه عبور نکند و زمان تهیه اسپرسو افزایش یابد قهوه میسوزد و عطر و طعم بدی می گیرد و تلخ میشود )

 

اسپرسو

 

 آن را در جای خود قرار داده و در مخزن آب آن آب تصفیه شده سرد بریزید و دکمه را روشن کنید زمان تهیه قهوه نباید از ۲۵ ثانیه بیشتر باشد زیرا قهوه می سوزد قهوه ای که درون فنجان میریزد اگر قطره قطره وارد شود معنی ان این است که شما فشار بیش از حد به تمپر وارد کرده اید.

 

اسپرسو

 

وقتی اسپرسوی شما اماده شد لایه ای روغنی به رنگ کرم روی فنجان شکل میگیرد که به سرعت از بین میرود این لایه به حفظ عطر و طعم اسپرسوی درون فنجان کمک میکند  شما باید قبل از این که لایه محو شود آن را سرو کنید در غیر این صورت قهوه بیات میشود و طعم خوب ان از دست می رود.

 

با اسپرسو چه نوشیدنی هایی میتوان درست کرد

اسپرسو یک نوشیدنی پایه است که میتوان از ترکیب آن با مواد دیگر به امریکانو، لته، ماکیاتو،کاپوچینو،موکا، فلت وایت، پیکو لته و افوگاتو را تهیه کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *