تاثیرات نوشیدن قهوه بر فشار خون


  • قهوه حدود 1000 سال بوده که بخشی از رژیم غذایی انسان است. قهوه فشار خون یکی از عواملی است که باعث می‌شود شاید بسیاری از افراد که دارای این بیماری هستند مصرف روزانه این نوشیدنی را کاهش دهند. قهوه سیستم عصبی را تحریک می‌کند و باعث افزایش هوشیاری می‌شود و از جمله نوشیدنی‌های پرمصرف در جهان است.

با این‌حال بحث‌هایی درمورد اینکه آیا مصرف منظم قهوه برای شما مفید است یا خیر به‌ ویژه با توجه‌ به تأثیر آن بر فشارخون و سلامت قلب، بحث شده است. این مقاله به شما می‌گوید که آیا قهوه بر فشارخون شما تأثیر می‌گذارد یا خیر.

آیا تأثیر قهوه در تغییر فشارخون زیاد است یا خیر؟

قهوه از جمله نوشیدنی‌های محبوب به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که سالانه افراد حدود 19 میلیارد پوند قهوه مصرف می‌کنند. نوشیدن قهوه بر روی بدن تاثیرات فیزیولوژیکی دارد. به گونه‌ای که این تاثیرات از بیداری فراتر می‌روند. اگر در مصرف قهوه زیاده‌روی شود، فشار خون بعد از مدت کوتاهی افزایش پیدا می‌کند.

این اثر تا سه ساعت پس از مصرف مشاهده شد و نتایج در افراد با فشارخون طبیعی در ابتدا و کسانی که از قبل فشارخون بالا داشتند مشابه بود.

جالب است که مصرف منظم قهوه تأثیر زیادی روی فشارخون ندارد که ممکن است به دلیل تحمل کافئین باشد که هنگام نوشیدن معمول آن ایجاد می‌شود. بر اساس این داده‌ها ممکن است پس از نوشیدن یک فنجان قهوه – به‌خصوص اگر به‌ندرت آن را بنوشید – فشارخون شما تا حدی کم یا متوسط ​​افزایش یابد. تأثیر قهوه فشار خون برای زمانی است که بدن شما زیاد عادت به کافئین ندارد.

 

قهوه فشار خون

تاثیر قهوه بر فشارخون

 

میزان تاثیر قهوه و مصرف روزانه آن بر جریان خون

کافئین یک منقبض کننده عروق است. به این معنی که اندازه رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و می‌تواند فشارخون را افزایش دهد. کافئین با تعامل با گیرنده‌های مختلف در مغز اثرات خود را اعمال می‌کند. متخصصان معتقدند سایر ترکیبات موجود در قهوه مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، اثر محافظتی بر رگ‌های خونی دارند.

نوشیدن قهوه می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر روی بدن داشته باشد. به عنوان مثال اگر روزانه بین 3 تا 5 فنجان قهوه استفاده شود، شاهد کاهش 15 درصدی خطر بیماری‌های قلبی و در نهایت خطر مرگ زودرس خواهید بود.

برخی از محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که فواید سلامتی قهوه ممکن است بیشتر از اثرات منفی احتمالی کافئین بر روی کسانی باشد که به طور منظم آن را می‌نوشند. هنوز هم برای درک بهتر تأثیر قهوه بر سلامت انسان در طولانی‌مدت تحقیقات بیشتری لازم است. به همین دلیل نظریه‌های مختلفی درباره قهوه فشار خون وجود دارد.

برای اکثر افراد بعید است که مصرف متوسط ​​قهوه تأثیر مهمی بر فشارخون یا خطر بیماری قلبی داشته باشد. حتی اگر فرد قبلاً فشارخون بالایی داشته باشد. در حقیقت ممکن است عکس این قضیه صادق باشد. حتی برخی از ترکیبات فعال زیستی موجود در قهوه ممکن است فواید سلامتی داشته باشند مثلاً استرس اکسیداتیو و التهاب کاهش پیدا کند.

البته اگر از قبل فشارخون دارید قرارگرفتن بیش از حد در معرض کافئین توصیه نمی‌شود. اگر قبلاً به طور منظم قهوه مصرف نمی‌کردید ممکن است در ابتدا دچار افزایش فشارخون شوید اما به‌مرورزمان با نوشیدن منظم قهوه احتمالاً این تأثیرات کنترل می‌شوند.

قهوه فشار خون

تأثیر انواع قهوه بر رژیم غذایی روزانه

 

قهوه و اثر ویژگی‌های آن بر سیستم بدنی

تحقیقات نشان می‌دهند که قهوه ممکن است منجر به افزایش کوتاه‌مدت فشارخون شود. بااین‌حال، هیچ ارتباط طولانی‌مدتی بین افزایش فشارخون یا خطر بیماری قلبی در افرادی که مرتباً آن را می‌نوشند مشاهده نشده است. در عوض قهوه به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان زیاد ممکن است باعث سلامت قلب شود. نوشیدن قهوه در حد متوسط برای اکثر افراد یک عادت ایمن است.

برای برخی، مقدار زیاد کافئین، 95 میلی‌گرم در هر وعده، می‌تواند باعث عصبی شدن و تحریک شود سیستم عصبی شود. همچنین برای بعضی قهوه می‌تواند باعث ناراحتی گوارشی و سردرد شود.

به این نکته مهم توجه کنید

چیزی که همواره باید به آن توجه کنید این بوده که اگر هر ماده‌ای بیش از حد مصرف شود، باعث بروز اثرات منفی بر روی سلامتی خواهند شد. همانند چیزی که در قهوه مشاهده خواهید کرد. از این رو باید در زندگی خود تعادل را وارد کنید.

فعالیت بدنی منظم همراه با یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزی‌ها، پروتئین بدون چربی و غلات کامل از جمله بهترین راه‌های ارتقا فشارخون سالم و سلامت قلب است. تمرکز روی این نوع رفتارهای سالم احتمالاً مؤثرتر از نگرانی شما نسبت به مصرف این نوشیدنی و تأثیر قهوه فشار خون است.

باتوجه‌به تحقیقات در سال 2017 افزایش مصرف قهوه با کاهش اندکی فشارخون همراه است. محققان دریافتند که هنگام نوشیدن 7 فنجان در روز، 9 درصد خطر کاهش می‌یابد، با کاهش 1٪ خطر برای هر فنجان اضافی در روز. محققان همچنین اشاره کردند که تنوع ژنتیکی در افراد می‌تواند بر نحوه متابولیسم کافئین تأثیر بگذارد.

همچنین یک بررسی در سال 2017 به این نتیجه رسید که افرادی که فشارخون بالا دارند هنگام نوشیدن قهوه باید احتیاط کنند اما نیازی به اجتناب از آن ندارند. این بررسی نشان داد که اگرچه گزارش‌های قدیمی‌تر در مورد ارتباط بین نوشیدن قهوه و فشارخون بالا وجود دارد اما مطالعات اخیر نشان می‌دهند که 3-4 فنجان در روز اثر خنثی یا مفیدی دارد.

 

قهوه فشار خون

حضور پررنگ قهوه در رژیم غذایی مردم جهان

 

سخن آخر

قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب در جهان است که طبق مطالعات اگر در حد تعادل مصرف شود مانند بقیه مواد غذایی برای سیستم بدن مفید است اما اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود ممکن است تأثیرات منفی داشته باشد. تأثیر قهوه بر فشارخون در افراد مختلف متفاوت است. اگر فرد عادت به کافئین نداشته باشد ممکن با افزایش فشارخون روبرو شود اما در حالت کلی برای بدن فردی که عادت دارد تأثیر کمتری می‌گذارد.

 

قهوه فشار خون

تأثیر قهوه بر انواع سیستم‌های بدنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.