آیا از رابطه قهوه و رشد مجدد مو اطلاع دارید؟


قهوه و رشد مجدد مو از موضوعاتی هستند که بسیار مورد آزمایش و مطالعه قرار گرفته‌اند. افراد برای سرحال شدن و به‌ نوعی بیدار شدن از خواب صبحگاهی است که قهوه می‌نوشند، غافل از اینکه به رشد موهایشان نیز کمک کرده‌اند. اما نوشیدن قهوه چیزی نیست که به رشد موهای شما کمک کند.

براساس تخمین‌ها، برای رسیدن به نتایج قابل توجه در رشد مو به روزانه 50-60 فنجان قهوه نیاز داریم؛ درحالی‌که نوشیدن این مقدار قهوه، دیوانگی است، چراکه عوارض بسیاری درپی خواهد داشت. قهوه‌ای که به صورت خوراکی مصرف می‌شود، اعتیاد آور است و شما را در معرض حمله قلبی قرار می‌دهد. مصرف بیش از سه فنجان در روز، به یک وابستگی تبدیل می‌شود و سردرد، اضطراب و افسردگی را به‌همراه دارد.

خلاصه اینکه، نوشیدن 50-60 فنجان قهوه کاری نیست که باید برای بلند شدن موهایتان انجام دهید. با این‌حال، براساس تحقیقات، فولیکول مو به صورت مستقیم و به راحتی کافئین را جذب می‌کند. این منطق، استفاده از قهوه به‌صورت موضعی برای پوست سر را تایید می‌کند.

قهوه و رشد مجدد مو

اثر قهوه بر رشد مو

چرا قهوه برای رشد موهای شما خوب است؟

قهوه و رشد مجدد مو به‌عنوان اثر پایدار آن، در سنین بالاتر مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. با بالا رفتن سن، ریزش مو نیز افزایش می‌یابد. استفاده از قهوه به‌صورت موضعی بر روی مو و پوست سر، ریزش مو را متوقف کرده و رشد آن را تقویت می‌کند.

ترشح هورمون جنسی دی‌هیدروتستوسترون (DHT) در مردان، از کمک ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی به رشد فولیکول‌های مو جلوگیری کرده، به فولیکول‌های مو آسیب می‌زند و ریزش مو اتفاق می‌افتد.

آسیب فولیکول مو به تدریج اتفاق می‌افتد و درنهایت منجر به طاسی سر می‌شود. اما طبق تحقیقات، کافئین موجود در قهوه می‌تواند به تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند. درواقع، کافئین باعث می‌شود سلول‌های مو “ATP” بیشتری که موها را تشویق به رشد می‌کند، تولید کند.

براساس مطالعات مربوط به رابطه قهوه و رشد مجدد مو، کافئین موجود در قهوه به جلوگیری از اثر DHT بر فولیکول‌های مو کمک می‌کند. مصرف قهوه منجر به بلند شدن ساقه مو و گسترش ریشه‌های مو می‌شود. همچنین مدت زمان مرحله رشد مو (آناژن) طولانی‌تر می‌شود.

علاوه بر این، مطالعه ذکر شده به بررسی تاثیرات کافئین بر روی فولیکول‌های موی زنان نیز پرداخت و چیزی که دریافت کرد تاثیر بالا در رشد آن‌ها بود. کافئین یک محرک است و به همین علت می‌تواند گردش خون در بخش‌هایی مانند فولیکول‌های مو را افزایش دهد. علاوه بر این باعث رشد سریع و تقویت موها نیز می‌شود. از این رو شاهد موهای ضخیم‌تری خواهید بود.

قهوه و رشد مجدد مو

تحریک فولیکول‌های مو با قهوه

کدام یک بهتر است: نوشیدن قهوه یا استفاده از آن به‌صورت موضعی؟

اثرات مطلوب مصرف قهوه بر سلامتی جسمانی قابل انکار نیست، این درحالی است که مصرف بیش از حد آن عوارض جبران‌ناپذیری به‌همراه دارد. نوشیدن مداوم قهوه، به شما موهای سالم، ضخیم و پرپشت نمی‌دهد و درعوض با بیماری‌ها و مشکلات متنوعی روبرو خواهید شد. البته نگران نباشید، این عوارض تنها درصورت مصرف زیاد است. برای درک اثربخشی قهوه و رشد مجدد مو توصیه می‌شود آن را به صورت موضعی استفاده کنید.

نتایج استفاده از قهوه برروی مو

باید گفت مصرف قهوه و در واقع کافئین این اثرات مطلوب را به‌دنبال خواهد داشت:

  1. افزایش طول ساقه مو (بزرگ‌تر شدن ریشه)
  2. مدت زمان طولانی آناژن (افزایش مرحله رشد)
  3. تکثیر کراتینوسیت‌های ماتریس موی تحریک شده (یعنی کراتین بیشتری تولید می‌شود که جز اصلی سازه موی انسان است).

آنچه شگفت آورتر است، این است که پس از یک دوره 120 – 192 ساعته، فولیکول‌های موی تحت درمان با کافئین، رشد سریع‌تری در مقایسه با آن‌هایی که از روش درمانی قهوه استفاده نکرده‌اند، نشان می‌دهند. بنابراین اثرات کافئین پس از استفاده اولیه، قابل ارزیابی هستند.

به جای نوشیدن قهوه که بر دستگاه گوارش و انتقال‌دهنده‌های عصبی و فشار خون تاثیر می‌گذارد و سایر اثرات مضر و اعتیادآوری در بدن ایجاد می‌کند، استفاده از قهوه به‌صورت موضعی، فولیکول‌های مو را به طور مستقیم تحریک و به رشد مو و جلوگیری از ریزش آن کمک می‌کند.

آیا قهوه برای همه موها مفید است؟

مثل بیشتر چیزها، کاربرد قهوه و رشد مجدد مو در افراد مختلف یکسان نیست. طبق نتایج مطالعه‌ای روی فولیکول‌های زن و مرد، فولیکول‌های موی زن واکنش بیشتری از خود نشان می‌دهند و بنابراین اثرات بهتری از قهوه بر رشد موهای آنان وجود دارند. بااین وجود، استفاده از قهوه در مردان و زنان همچنان نتایج امیدوار کننده‌ای در کمک به ریزش مو و بهبود رشد مو نشان می‌دهد.

قهوه و رشد مجدد مو

استفاده از اسکراب قهوه آسیاب‌شده در رشد مو

قهوه را با چه روشی برای رشد مو استفاده کنیم؟

اسکراب قهوه آسیاب شده می‌تواند از طریق مکانیزم گفته شده در بالا، به رشد مو کمک کند. مطالعه دیگری نشان داده است که بین 2 تا 20 دقیقه از شروع استفاده، جذب کافئین انجام می‌شود. به این معنی که برای جذب حداکثر کافئین موجود در قهوه توسط فولیکول، باید تا 20 دقیقه موهای خود را شستشو داده و یا آن را مالش دهید تا حداکثر نتایج مثبت کافئین بر روی فولیکول مو حاصل شود.

نحوه شستشوی موی کافئین دار

اسکراب قهوه و رشد مجدد مو: محلول قهوه را با روغن گرم دلخواه مخلوط کنید تا قوام خامه‌ای مورد نظر به‌دست آید، چیزی شبیه به خمیر دندان. البته اینکه کدام روغن مو برای شما مناسب است نیز مهم است، پس آن را درست انتخاب کنید. سپس خمیر قهوه را به مدت 5 تا 10 دقیقه در ریشه موهای خود ماساژ دهید. در آخر هم موهای خود را با آب گرم بشویید و طبق معمول از شامپو و یا نرم‌کننده خود استفاده کنید.

روش دیگری نیز وجود دارد. می‌توانید از محصولات بهداشتی موجود در بازار استفاده کنید که نه تنها حاوی کافئین هستند، بلکه با تحریک جریان خون به فولیکول‌های مو، جریان خون پوست سر را برای رشد مو تحریک می‌کنند.

قهوه و رشد مجدد مو

اثرات مطلوب قهوه و موهای سالم

نتیجه‌گیری

قهوه و رشد مجدد مو موضوع بحث‌ برانگیزی است. موهای سالم و رشد منظم آن به عوامل مختلفی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و وجود سایر مواد مغذی متکی است. داروها، ژنتیک، کمبودهای تغذیه‌ای و بیماری‌ها همگی می‌توانند روی موها تأثیر منفی بگذارند.

کافئین، یک ترکیب طبیعی است که در قهوه به‌ وفور یافت می‌شود و برای تقویت موهای سالم اثر سازنده‌ای بر روی فولیکول‌های مو دارد. دفعه بعد علاوه بر لذت بردن از فنجان قهوه، از آن برای افزایش رشد ریشه موهایتان هم تقدیر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *