آشنایی با مهم‌ترین عوارض قهوه


عوارض قهوه زمانی نمایان می‌شوند که در مصرف آن زیاده‌روی و به آن اعتیاد پیدا کنیم. امروزه قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در میان مردم جهان است. اغلب آن را دلیل هوشیاری و تمرکز خود می‌دانند که همگی می‌دانیم اثر وجود کافئین است؛ بنابراین طی روز چندین فنجان قهوه می‌نوشند. مصرف کافئین نهایتا تا 400 میلی‌گرم (چیزی حدود چهار فنجان) در روز برای بزرگسالان بی‌خطر محسوب می‌شود.

نوشیدن بیش از 6 فنجان قهوه در روز ممکن است منجر به “کافئینیسم” با علائمی مانند اضطراب یا تحریک شود. افرادی که روزانه مقدار زیادی قهوه می‌نوشند، نیازشان به نوشیدن قهوه بیشتر می‌شود تا به میزانی از تعادل برسند. این حد از اعتیاد، در صورت قطع ناگهانی نوشیدن قهوه، منجر به بروز علائم ترک در این افراد می‌شود.

بی‌خوابی، فشار عصبی و بی‌قراری، ناراحتی معده، حالت تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب، سختی تنفس، سردرد، اضطراب، تحریک، شنیدن صدای زنگ در گوش، ضربان نامنظم قلب، افزایش فشار خون، سرگیجه، لرزش عضلات بدن، تکرر اداری، کاهش آب بدن، پوکی استخوان در زنان یائسه، افزایش سطح کلسترول و سایر موارد دیگر از عوارض قهوه هستند. در ادامه به بررسی برخی از شایع‌ترین پیامدهای منفی مصرف بیش از حد قهوه می‌پردازیم.

 

عوارض قهوه

عوارض مصرف بیش از حد قهوه

 

حمله قلبی

نوشیدن بیش از حد قهوه می‌تواند با افزایش سطح کلسترول خون و تری گلیسیرید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا ببرد. این نگرانی نیز هست که نوشیدن زیاد قهوه منجر به حمله قلبی در برخی افراد شود. افرادی که خطر ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها بالاست و البته عادت به نوشیدن قهوه هم ندارند، احتمال حمله قلبی در آن‌ها تا یک ساعت پس از نوشیدن قهوه، بسیار زیاد است. اما به نظر نمی‌رسد این احتمال برای افرادی که مرتبا قهوه می‌نوشند، وجود داشته باشد.

افزایش فشار خون

براساس مطالعات دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، کافئین موجود در قهوه، معمولا منجر به  افزایش فشار خون در بلندمدت نمی‌شود. البته تحقیقات پزشکی چندان واضح نیستند، برخی از مطالعات از ارتباط بین قهوه و فشار خون بالا پشتیبانی می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر این مسئله را تأیید نمی‌کنند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه که با هدف شناسایی عوارض قهوه و به مدت دو سال طول کشید، بیش از 45500 مرد بین سنین 40 تا 75 سال مورد مطالعه قرار گرفتند؛ در این آزمایشات هیچ ارتباطی بین بیماری‌های قلبی عروقی یا سکته مغزی و قهوه پیدا نشد. با این حال، مطالعه‌ای در سال 2015، نشان داد کسانی که به‌ طور منظم قهوه نمی‌نوشند، بعد از نوشیدن اسپرسو احتمالا تاحدی افزایش فشار خون در کوتاه‌مدت را تجربه کنند.

البته باید دو متغیر میزان نوشیدن قهوه و میزان فشار خون قبل از نوشیدن آن را نیز در نظر گرفت. با این وجود، نوشیدن یک فنجان اسپرسو می‌تواند به‌ طور موقت منجر به افزایش فشار خون شود. همچنین پزشکان مصرف بیش از حد قهوه و اسپرسو را برای سلامت قلب مضر می‌دانند.

 

عوارض قهوه

حملات قلبی از عوارض قهوه

سردردهای منظم و دائمی

مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند دلیل سردردهای دائمی باشد. در مطالعه‌ای در آمریكا، از 100 نفر مبتلا به میگرن خواسته شد تا تعداد دفعات مصرف نوشیدنی‌های كافئین‌دار شامل قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را ثبت كنند.

بنا بر نتایج آزمایشات افرادی که روزانه حداقل سه نوشیدنی کافئین‌دار می‌نوشند، احتمال ابتلا به میگرن در آن‌ها افزایش می‌یابد؛ اما کسانی که روزانه یک یا دو وعده قهوه میل می‌کنند، چنین چیزی را تجربه نمی‌کنند. البته دکتر رابرت‌اچ‌شملینگ، استاد دانشکده پزشکی هاروارد، در مقاله‌ای می‌گوید، بسیاری از گفته‌ها در مورد مصرف کافئین و سردردهای میگرنی و دیگر عوارض قهوه نامشخص است.

افزایش سطح اضطراب

مصرف قهوه و کافئین بر سرعت فعالیت سیستم عصبی مرکزی می‌افزاید. در نتیجه، نوشیدن بیش از حد قهوه، می‌تواند احساس لرزش عضلانی در افراد ایجاد کند. حتی ممکن است منجر به حالت تهوع یا افزایش ضربان قلب شود. به‌طور کلی، کافئین ماده خوبی برای افراد مضطرب نیست.

از اثرات طبیعی کافئین، تحریک احساسات، افزایش ضربان قلب، افزایش حرارت بدن، افزایش سرعت تنفس و دیگر علائمی هستند که نشان می‌دهند فرد مضطرب شده است. اگر فرد مضطربی هستید، بهتر است از نوشیدن قهوه در مقادیر زیاد خودداری کنید. حتی شاید بهتر باشد، قهوه را کلا از زندگی خود حذف کنید.

به‌هم ریختن کیفیت خواب

اگر در زمان نامناسبی و به مقدار زیاد قهوه می‌نوشید، مطمئنا نمی‌توانید خواب کاملی در طول شب داشته باشید. براساس مطالعه‌ای در سال 2013، نوشیدن قهوه و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار تا شش ساعت قبل از خواب، مدت زمان خواب فرد در شب را به اندازه یک ساعت کاهش می‌دهد. کاهش کیفیت خواب از علائم بسیار رایج عوارض قهوه است.

 

عوارض قهوه

مصرف متعادل قهوه و اثرات مطلوب بر سلامتی

کاهش باروری

مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن بیش از حد قهوه منجر به مشکلات باروری می‌شود؛ مشکلاتی مانند کاهش و یا حتی قطع باروری و همچنین سقط جنین. زنانی که روزانه یک فنجان قهوه مصرف می‌کنند، در مقایسه با زنانی که مصرف کمتری دارند، میزان باروری مشابهی دارند. اما متاسفانه، زنانی که روزانه سه فنجان قهوه می‌نوشند، نسبت به زنانی که روزانه یک فنجان قهوه مصرف می‌کنند، نرخ باروری پایین‌تری دارند.

نوشیدن روزانه 300 میلی‌گرم کافئین، احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد و مصرف 600 میلی‌گرم، احتمال سقط جنین را دوبرابر می‌کند. البته مصرف کافئین بر بارداری زوج‌هایی که تحت درمان قرار دارند، تأثیر منفی ندارد.

ایجاد کیست در بافت سینه زنان

با توجه به مطالعات انجام شده، زنانی که 31-250 میلی‌گرم قهوه در روز مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری فیبروکیستیک سینه در آن‌ها، 1.5 برابر افزایش پیدا می‌کند و مصرف بیش از 500 میلی‌گرم در روز، 2.3 برابر احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

 

عوارض قهوه

برخی مضرات قهوه قابل جبران نیستند

نتیجه‌‌گیری

به‌نظر می‌رسد مصرف کم تا متوسط قهوه و کافئین، مزایای چشمگیری در سلامتی بسیاری از افراد به‌همراه داشته باشد. اما متاسفانه، مصرف مقادیر بسیار زیاد قهوه، ممکن است منجر به عوارضی شود که زندگی و فعالیت‌های روزمره را مختل کنند و حتی باعث مشکلات جدی و جبران‌ ناپذیر در سلامتی شوند.

اگرچه عوارض قهوه از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند، اما بهتر است میزان مصرف آن کنترل شود. برای تعیین میزان استاندارد آن، ارزیابی درستی از کیفیت خواب، سطح انرژی و سایر عواملی که ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند، انجام دهید و در صورت لزوم میزان مصرف را کاهش دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *