قهوه ضد التهاب جان شما را نجات می‌ دهد

قهوه ضد التهاب

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. سالانه مقدار زیادی قهوه در بین مردم دنیا مصرف می‌شود. خواص قهوه فقط محدود به هوشیاری و سرحال شدن نمی‌شود؛ بلکه خواص درمانی و پزشکی متعددی دارد. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های قهوه، خاصیت ضد التهاب بودن آن است. به‌طورکلی، برخی مواد موجود در قهوه ضد التهاب هستند. پیش‌بینی‌شده است این ویژگی، سالانه جان ده‌ها هزار نفر را بر اثر کاهش ریسک التهاب سلولی، نجات می‌دهد.

 

قهوه ضد التهاب

قهوه به‌واسطه مواد مغذی‌اش ضد التهاب است.

 

التهابات چه خطراتی دارند؟

التهابات به ‌ویژه التهابات سلولی، عامل اصلی ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها هستند. این بیماری‌ها می‌توانند شامل انواع دیابت، برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی شوند. بزرگ‌ترین مشکل، غیرقابل‌تشخیص بودن شروع ابتلا به این بیماری‌هاست. به‌طوری‌که پس از مدتی، کم‌کم اثرات کمبود برخی مواد مغذی بر سلول‌های بخش‌های مختلف بدن، رهنمود پیدا می‌کنند که اصولا راه درمان مناسبی ندارند.

مطالعات نشان می‌دهند مواد مفیدی وجود دارند که می‌توانند از خطر ابتلا به التهابات سلولی بکاهند و به نحوی از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری به عمل بیاورند. عمده این مواد موثر به طور مناسبی در قهوه‌ها یافت می‌شوند. بدین ترتیب نوشیدن قهوه ضد التهاب یکی از آن‌ها است. یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های التهابی، نوشیدن منظم قهوه است.

 

قهوه ضد التهاب

نوشیدن روزانه و مداوم قهوه ضد التهاب است.

از کجا بفهمیم در خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی هستیم؟

بیماری‌های التهابی، به‌مرورزمان در بدن شکل می‌گیرند. بهترین راه‌ حل برای آن‌ها، پیشگیری از ابتلا است. اما اگر بخواهید از امروز پیشگیری را آغاز کنید، بهتر است بدانید علائم کلی ابتلا به بیماری‌های التهابی را دارید یا خیر. مهم‌ترین علائم بیماری‌های التهابی عبارت‌اند از:

  • مشکلات ساده و یا عمده برقراری تعادل در بدن
  • مقاومت بدن به انسولین
  • وجود ضعف‌های عضلانی
  • وجود دردهای ناحیه کمر
  • خستگی طولانی‌مدت و مداوم
  • تصلب شرایین که اصولا منتهی به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود
  • لختگی خون
  • خشکی چشم
  • مشکلات مغزی

ممکن است مشکلات و علائم دیگری هم نشان‌دهنده خطر بالای ابتلا به بیماری‌های التهابی باشند، پس بهتر است در این مورد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. با این‌حال شما می‌توانید از همین امروز عادت‌های درست غذایی را ایجاد کنید تا حداقل از اثرات منفی بیماری‌ها بکاهید. مصرف قهوه به‌ عنوان یک ماده مغذی و مفید، به افراد توصیه می‌شود.

آیا قهوه ضد التهاب است؟

در تحقیقات فعلی مشخص شده‌اند که قهوه تاثیر مستقیمی بر مقدار التهابات سلولی دارد. بدین ترتیب در تحقیقات مشخص شده است افرادی که به طور منظم قهوه می‌نوشند، نشانه‌های کمتری از التهابات سلولی نسبت به افرادی که به طور منظم قهوه نمی‌نوشیدند، داشتند. در موردی دیگر، از افراد خواستند که تا یک هفته از نوشیدن قهوه خودداری کنند، بعد از بررسی‌ها متوجه شدند سطح خطر التهاب سلولی آن‌ها 6 درصد افزایش‌ یافته بود.

در مطالعه‌ای دیگر، از افراد خواسته شد روزانه حداقل 0.9 لیتر تا 1.9 لیتر قهوه بنوشند. پس از بررسی نتایج متوجه شدند، سطح خطر ابتلا به التهابات سلولی، 8 تا 16 درصد افزایش‌ یافته است. به طور خلاصه در تقریبا 15 مورد تحقیق، متوجه شدند که نوشیدن قهوه ارتباط مستقیمی با سطح خطر ابتلا به التهابات سلولی دارد و همواره در زمینه کاهش خطر ابتلا به التهابات سلولی موثر بوده است. البته این آمار و ارقام ممکن است در مدل‌های مختلف قهوه، نژاد و ژنتیک افراد متفاوت باشد.

 

قهوه ضد التهاب

قهوه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های جهان است.

چه موادی باعث می‌شوند، قهوه ضد التهاب بشود؟

در تجزیه ترکیبات قهوه‌ها مشخص شده است، در انواع مختلف قهوه‌ها مواد پیچیده و ترکیبات فعال خاصی وجود دارند. این ترکیبات عموما در کمتر ماده‌ای به طور هم‌زمان یافت می‌شوند. این ترکیبات شامل:

  • کافئین
  • اسید کلروژنیک CGA
  • کافستول
  • تری گونلین
  • کهول

این مواد در تمامی قهوه‌ها، چه آن‌هایی که کافئین زیاد دارند و چه آ‌ن‌ها که درصد کافئین کمتری دارند، یافت می‌شوند. مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهند، قهوه‌ها دارای مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و این اجزا هستند که نوشیدن منظم قهوه به‌واسطه حضور این مواد، باعث کاهش شدید خطر ابتلا به التهابات سلولی می‌شود که در مجموع منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ذکر شده خواهند بود.

آیا استفاده از مشتقات قهوه و کافئین موثر است؟

امروزه مشتقات قهوه و کافئین بسیار زیادی به فروش می‌رسند. بسیاری از افراد علاقه‌مند به مصرف مشتقات قهوه هستند. اما کافئین به‌ تنهایی قدرت کاهش خطر ابتلا به التهابات سلولی را ندارد. در قهوه طبیعی تقریبا 1000 ترکیب فعال زیستی یافت می‌شوند که هرکدام به نحوی برای بدن مفید هستند. مشابه این ترکیبات مثلا در ماهی قزل‌آلا و یا کلم‌پیچ وجود دارند که واقعا مصرف روزانه مقدار زیادی از آن‌ها کار دشواری است.

به همین دلیل توصیه به نوشیدن روزانه 3 تا 4 فنجان قهوه به‌مراتب راحت از مصرف مواد گران‌تر و یا مشتقات کم‌فایده آن است. بهتر است در مصرف مشتقات قهوه تجدید نظر کرده و با مطالعه دقیق‌تر خواص پرشمار قهوه، به طرف‌ داران این نوشیدنی بپیوندید.

 

قهوه ضد التهاب

مدل‌های مختلفی از قهوه ضدالتهاب وجود دارند.

مصرف بیش از حد قهوه خطرآفرین است

ممکن است شما به‌ خاطر خواص بی‌نظیر قهوه تمایل به نوشیدن مقدار بسیار زیادی قهوه در طول روز داشته باشید. اما مطالعات علمی نشان می‌دهند که مصرف مقدار زیاد قهوه، علاوه بر کاهش خاصیت‌های معمول آن، عوارض زیادی را در بدن افراد ایجاد می‌کند. این موارد می‌توانند به افزایش استرس، اضطراب، افزایش نامنظم ضربان قلب و ابتلا به برخی بیماری‌های روحی شوند.

همیشه باید در مصرف مواد مغذی، حد میانه و متعادل را در نظر گرفت. بهترین میزان مصرف قهوه در طول روز، بین 2 تا 4 فنجان است. این مقدار قهوه علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، عوارض جانبی خطرناکی ندارد. برخی خطرهای موجود از مصرف مواد جانبی در کنار قهوه پدید می‌آیند.

به طور مثال مصرف شکر، مواد قندی و افزودنی‌های دیگر قهوه که عموما به جز تغییر مزه قهوه، فایده دیگری ندارند. بهتر است حد متعادلی برای شیرین کردن قهوه در نظر گرفته شود تا مواد مغذی درون قهوه بتوانند به طور کامل موثر واقع شوند.

نتیجه‌گیری

امروزه بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از وجود خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی، کاری برای رژیم غذایی ناسالم خود نمی‌کنند. یکی از ارزان‌ترین و موثرترین مواد مغذی برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های التهابی، نوشیدن روزانه و مداوم قهوه است.

به‌طورکلی به‌واسطه وجود هزاران ترکیبات فعال زیستی، قهوه ضد التهاب است و برای مصرف به افراد توصیه می‌شود. شما نیز بهتر است از حالا به فکر تغییر رژیم غذایی خود باشید تا بعدها با مشکلات و بیماری‌ها دست‌ به‌ گریبان نشوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *