خواص چای ماسالا چیست؟

خواص چای ماسالا

خواص چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا یک نوشیدنی با اصالت هندی است که امروزه به دلیل خواص زیاد و طعم و عطر خوب آن در بسیاری از کشور های جهان مورد استقبال قرار گرفته است، در دنیایی که بسیاری از خوردنی های مفید برای بدن بدمزه هستند ماسالا می تواند نقطه ی عطفی باشد که شما را به ادامه راه سلامتی دل گرم میکند.

همانطور که همیشه در طب سنتی ایرانیان گفته اند سردی بدن باعث بروز انواع بیماری ها است و برای بهبود عملکرد بدن لازم است که بدن شما چه از لحاظ طبع چه از نظر دما گرم باشد و ماسالا نوشیدنی است که به دلیل وجود ترکیبات درونش بدن شما را گرم و متابولیسم بدن را بالا میبرد به همین دلیل این نوشیدنی را به کسانی که دارای اضافه وزن هستند پیشنهاد میکنم.

در هند ماسالا را هر صبح و برای صبحانه میپزند و به نوعی جایگزین همان چای سیاه ایرانیان است.

ماسالا به دلیل دارا بودن زنجبیل برای جلوگیری و بهبود سریع تر سرما خوردگی بسیار مناسب است. انرژی بخش است و به علت وجود شیر در کنار ترکیبات با طبع گرم برای همه مناسب است.

کالری یک فنجان چای ماسالا زیر ۱۰۰ است و با توجه به این موضوع که متابولیسم بدن شما را بالا میبرد فضای معده ی شما را پر میکند و تقویت کننده بدن است مقاومت بدن را بالا میبرد، میتوان گفت برای لاغری مفید است، همچنین دارچین نیز میتواند به کاهش اشتها بی انجامد.

خواص چای ماسالا

ترکیبات چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا از ترکیب چای کله مورچه ای سیاه، هل، قهوه، زنجبیل، فلفل سیاه، میخک، دارچین، بادیان ستاره ای، جوز هندی، وانیل، عسل، و شیر تهیه می شود ( بر اساس سلیقه میتوان از رازیانه نیز استفاده کرد، اما توجه داشته باشید مصرف رازیانه به علت افزایش هورمون های زنانه همان قدر که می تواند برای بانوان مفید باشد برای آقایان مضر است، همچنین در ماسالا میتوان از جوز هندی به مقدار بسیار کم نیز استفاده کرد )

شما میتوانید ضمن استفاده از پودر ماسالای آماده با آسیاب کردن این ادویه ها ماسالا را در خانه تهیه کنید.

برای درست کردن پودر ماسالا :

  • پنج عدد هل
  • سه عدد دانه فلفل سیاه
  • یک عدد چوب دارچین
  • چهار عدد میخک
  • یک بند انگشت زردچوبه

را آسیاب کنید، با پودر بدست آمده به روش زیر چای ماسالای خود را طبخ کنید.

خواص چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا

همان طور که گفتم چای ماسالا را می پزند پس قوری را گنار گذاشته و قابلمه ای کوچک و در دار را بیاورید دو فنجان آب درون آن بریزید روی شعله قرار دهید و دو قاشق چایی خوری چای سیاه ، یک قاشق چایی خوری قهوه، و یک قاشق چایی خوری از پودر ماسالا که تهیه کرده اید در ان بریزید در ظرف خود را بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه ای بجوشد سپس دو فنجان شیر به ترکیب اضافه کرده و بعد از جوش آمدن شیر زیر آن را خاموش کرده و نوشیدنی را به وسیله ی یک صافی از ادویه ها جدا کنید نوشیدنی را با یک قاشق عسل شیرین کرده و نوش جان کنید.

اگر شما گیاه خوار هستید می توانید شیر را از ترکیبات نوشیدنی حذف کرده و آن را با شکر شیرین کنید تا از خواص این نوشیدنی بهره مند شوید.

چای ماسالا برای چه کسانی مضر است؟

چای ماسالا با تمام خواص خود برای بانوان باردار توصیه نمیشود. به علت وجود ادویه های با طبع گرم ممکن است باعث بروز سقط شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *