لته آرت چیست؟

لته آرت چیست؟

لته آرت چیست؟

برای جذاب تر شدن هر چیز در دنیا بهتر است آن را به نوعی با هنر آمیخته کنیم. حتی اگر یک نوشیدنی ساده باشد میتوان آن را سریع و بدون ظرافت آماده کرد و نوشید. میتوان با زیبایی بصری حتی طعم قهوه را دلپذیر تر کرد. به نظر من حتی زیبایی سرویس یک نوشیدنی در طعم آن اثر مستقیم دارد. تزئین قهوه، به همین دلیل پای در کافه ها گذاشت که یک کافه دار امریکایی به نام دیوید شومر در اواسط سال 1980 توانست برای اولین بار با تمرین بسیار، یک گل رز روی یک فنجان لته طراحی کند باعث شگفتی مشتریان خود شود و حالا اسپرسو ویواچی دیگر یک کافه کوچک نیست آنجا شروعی برای این هنر است.

لته آرت

شومر وقتی استقبال مردم را از این هنر دید شروع به تمرین و ارائه ی بیشتر این سبک از لته کرد و بعد ها دست به آموزش و انتقال تجربیات خود در این باره کرد به زودی کل دنیا به استقبال این هنر رفتند.

و البته ایتالیایی ها باز هم به میانه کار آمدند و توسط لوئیچی لوپی با شومر ارتباط گرفتند. از طریق تماس تصویری و تبادل فیلم های آموزشی مهارت را یاد گرفته و شروع به طراحی و ساخت ابزار مناسب آن کردند.

طرز تهیه لته درخانه

این که شما بخواهید لته آرت را امتحان کنید مهارت و تمرین زیادی لازم دارد. از خودتان توقع طراحی یک باریسای کافه را نداشته باشید.

برای تهیه ی لته دو راه وجود دارد. میتوانید با دستگاه اسپرسو ساز یک شات اسپرسو را در فنجانی که دویست میلی لیتر قهوه درون آن جای بگیرد و ترجیحا زیبا باشد بریزید سپس شیر سرد را درون نازل بخار کنار دستگاه قرار داده دورانی بچرخانید تا شیر گرم شود و فوم شیر شما شکل بگیرد با ترکیب کردن اسپرسو و فوم شیر میتوانید به یک اسپرسو دست پیدا کنید اگر دستگاه اسپرسو ساز نداشتید.

برای تهیه ی یک لته به یک موکاپات و فرنچ پرس نیاز خواهید داشت.

اسپرسو را درون موکاپات دم کرده و شیر داغ را درون فرنچ پرس بریزید. ( شاید افزودن مقداری اندکی شکر بتواند شما را سریع تر به فوم شیر برساند. این کار در خفا انجام دهید چون یک تقلب است! ) با بالا و پایین کردن نازل دستگاه میتوان فوم شیر

لته آرت

مناسب را تهیه کرد. شاید تصور کنید هر چه سریع تر نازل را تکان دهید فوم شیر بهتر و غلیظ تری خواهید داشت. اما این اشتباه است این کار را نه خیلی سریع و نه خیلی آرام باید انجام داد سرعت زیاد فوم های شکل گرفته را آب میکند.

تزئین لاته درخانه

شاید شما نتوانید مانند یک باریستای حرفه ای لته یا کاپوچینوی خود را تزئین کنید اما راه های جایگزین وجود دارد که به راحتی قابل استفاده است.

یکی از ساده ترین راه ها استفاده از شابلون آماده برای تزئین لته یا کاپوچینوی شماست یک شابلون آماده با طرح دلخواه را خریداری کنید روی فنجان قرار دهید با پاشیدن مقداری پودر قهوه ترک یا پودر کاکائو یا حتی دارچین ! طرح مورد نظر شما روی فوم لته می نشیند اطراف فنجان را تمیز کنید و سرو کنید.

شما شابلون ندارید؟ بسیار خوب یک جسم نوک تیز مانند انتهای یک قاشق یا حتی یک خلال دندان بردارید. پودر دلخواه را روی نوشیدنی بریزید و خلال دندان را در نوشیدنی فرو کرده و آرام به اطراف تکان دهید. می بینید که فوم روی قهوه شما طرحی ایجاد میکند با مقداری خلاقیت میتوان طرح های متنوعی به کار داد. به طور مثال خلال دندان را مانند یک قلب روی قهوه بکشید یا از مرکز به سمت دیواره ها و از دیواره ها به سمت مرکز خلال دندان را حرکت دهید و یک طرح زبرا بسازید.

اگر حوصله بیشتری دارید میتوانید با یک قاشق چایی خوری و یک خلال دندان قهوه را به روش ژاپنی ها تزئین کنید با قاشق مقداری فوم بردارید و روی قهوه قرار دهید به وسیله خلال دندان و مقداری فوم روی تپه ای از فوم گوش درست کنید و با پودر قهوه یا رنگ خوراکی چشم و دهان بسازید و یک عروسک حیوانی روی قهوه بسازید.

لته آرت

البته توجه داشته باشید این فنجان جذاب ۱۰۰ کیلو کالری انرژی دارد. ( البته مدل خانگی آن لته و کاپوچینوی آماده  به علت استفاده از پودر کافی میت ۳۶۰ کیلو کالری وارد بدن شما میکند )

چگونه لته و کاپوچینو را بنوشیم

شاید با این همه تزئین و فوم شیر برایتان سخت باشد که نوشیدنی را به سمت دهانتان ببرید و بنوشید. یا شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که باید ابتدا قهوه را هم بزنید یا آن را همانطور که هست بنوشید.

در واقع هم زدن یا نزدن آن کاملا اختیاری است و هر دو مدل آن مرسوم است. اما کف روی کاپوچینو را میتوانید با قاشق برداشته میل کنید و بعد از آن با خیال راحت محتویات فنجان را میل کنید. نوش جان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *