قهوه و تناسب اندام

قهوه و لاغری

قهوه و لاغری

من با شنیدن نام قهوه خاطره های هیجان انگیزی در ذهنم نقش می‌بندد و هر روز برای گرفتن انرژی بیشتر و هوشیاری بالاتر برای انجام کارهایم نیاز به یک لیوان قهوه دارم، که هم از لذت می برم و هم عملکرد روزانه مفیدتر است.

اما سوالی در ذهن من همیشه نقش می‌بندد که آیا قهوه چاق کننده است یا باعث لاغری میشود؟

علاقه‌مندان قهوه می دانند که یکی از اجزای اصلی قهوه کافئین میباشد.

همین کافئین امروزه به عنوان مکمل چربی سوز در تمامی محصولات چربی سوزی و لاغری یافت می‌شود، کافئین پرمصرف ترین ماده فعال کننده مغز است که باعث ایجاد تغییرات خلق و خویی، احساس هیجان، دریافت انرژی، میل به کار کردن، هوشیاری و دقت میشود.

محرک های قهوه

بسیاری از مواد هستند که باعث تحریک سیستم اعصاب می شوند و بعضی از نوشیدنی هایی که در طول روز استفاده می‌کنیم حاوی این محرک‌ها هستند.

حال به بررسی محرک‌های قهوه می پردازیم تا تاثیر آن را بر روی تناسب اندام بسنجیم:

کافئین:  بیشترین ماده محرک قهوه مربوط به کافئین است.

کلروژنیک اسید: کربوهیدرات یکی از عوامل چاقی است کلروژنیک سرعت جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهند و به عنوان یک محرک در قهوه است.

تئوفیلین:  کسانی که به بیماری آسم دچار هستند بین داروهای خود از این ماده به عنوان درمان استفاده می‌کنند تئوفیلین بیشتر در قهوه و بعد در کاکائو یافت می‌شود.

تئوبرومین: یکی دیگر از محرک‌های قوی در قهوه و کاکائو میباشد، اما میزان تئوبرومین در کاکائو بیشتر وجود دارد.

از موادی که ذکر شد بیشترین و قدرتمند ترین ماده در قهوه کافئین است. کافئین آدنوزین که یک هورمون انتقال دهنده عصبی است را غیر فعال کرده و این عدم فعالیت باعث حساس شدن نورون ها می شود.

در نتیجه به ترشح دوپامین و نوراپی نفرین می‌انجامد که ترشح این ماده باعث افزایش انرژی کمتر شدن خستگی، بالا رفتن دقت و قدرت حافظه خواهد شد.

 

 

قهوه و تناسب اندام

امروزه پر مصرف ترین نوشیدنی بعد چای، قهوه میباشد.

اما در ذهن هر فردی که علاقه مند قهوه است سوالی پیش می آید که ایا قهوه تاثیر لاغری دارد یا چاقی؟

حال ما در اینجا بررسی کنیم که ایا قهوه با تناسب اندام رابطه مثبتی دارد یا نه؟

باید دانست که قهوه خواص بسیاری دارد که بعضی از این خواص با تناسب اندام ارتباط دارند.

قهوه موثر بر چربی سوزی

همانطور که گفتیم کافئین در تمام مکمل های چربی سوز یافت می‌شود به همین دلیل است که قهوه باعث ایجاد سوخت و ساز بدن می‌شود. مطالعات مختلف نشان میدهند که کافئین فعالیت سوخت و ساز را بین ۳ تا ۱۱ درصد بالاتر می‌برد و چربی سوزی را ۲۹ درصد در افراد لاغر و ۱۰ درصد در افراد چاق افزایش می دهد.

البته نباید بیش از حد در روز از قهوه استفاده کرد چون امکان دارد بدن عادت کرده و دیگر تاثیر چربی سوزی را نداشته باشد.

قهوه و خواص آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان یکی از موادی است که در سلامت بدن تاثیر بسزایی دارد شاید عجیب باشد اما قهوه مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان دارد.

این ماده باعث ارزش غذایی بالا در قهوه شده و آنتی اکسیدان ۱ فنجان قهوه از یک سهم میوه غنی شده از آنتی اکسیدان بیشتر است. اما این تنها ماده ارزشمند و مفید این نوشیدنی بی نظیر نیست:

مطالعات محققان بر روی قهوه نشان داده که قهوه از میوه های مختلف از جمله توت، زغال لخته، گیلاس، میزان آنتی اکسیدان بالاتری دارد و در رتبه یازدهم قرار دارد.

متوسط مصرف به اندازه آنتی اکسیدان در قهوه ۲.۵ میلی یا ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلی لیتر قهوه در روز است.

قهوه و افزایش متابولیسم بدن

کافئین ماده‌ای است که چربی های موجود در بافت چربی را جذب کرده و سبب افزایش متابولیسم و شکسته شدن بافت سخت چربی میشود.

کافئین سیستم عصبی را تحریک کرده و سیگنال‌های مستقیمی به بافت‌ها و سلول‌های چربی فرستاده می‌شود.

این عمل به واسطه افزایش هورمون های اپی نفرین که با نام آدرنالین شناخته شده سبب می‌شوند

البته باید گفت که شکسته شدن بافت چربی و آزاد شدن اسیدهای چرب در خون به معنای لاغری نیست بلکه باید از طریق فعالیت و ورزش آنها را بسوزانیم زمانی که شما در کنار ورزش خود یک لیوان قهوه می‌نوشید معجزه لاغری و سوخت و ساز بدن را خواهید.

 

 

قهوه کم کننده اشتها

دکتر مت شوبرت دبسرو از دانشگاه گریفیث استرالیا چندین گروه را برای بررسی قهوه بر روی اشتها جمع کردند و با آزمایشات بسیار زیادی دریافتند که کسانی که دو فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند اشتهای کمتر و احساس سیری بیشتری دارند همچنین این اثر در مورد افرادی که کافئین خالص یا دی کافئینه (بدون کافئین) استفاده می کنند، مشاهده نشده است.

قهوه به دلیل پروتئینی و کافئینی که دارد باعث ایجاد کمتر شدن اشتها شده و از طرفی با بالا بردن متابولیسم و افزایش سوخت و ساز بدن به کم کردن وزن بسیار کمک می‌کند، همچنین امفتامین که هورمون اشتهاست را سرکوب میکند.

میل به غذا خوردن فقط به میزان محتویات داخل معده نیست بلکه به شدت تحت تأثیر سیگنال های هورمونی درون مغز هستند.

این هورمون ها به شما هشدار می دهند که شما سیر هستید یا گرسنه کافئین به طور موقت سطح این هورمون ها را افزایش داده و باعث کم شدن اشتها و میل به غذا می شوند.

شواهدی وجود دارد که کافئین باعث افزایش سرعت تخلیه مواد معده شده و همین جابجایی مواد غذایی از معده به روده کوچک از دیگر عوامل کم شدن اشتها میباشد. تنوع در قهوه ها بسیار بالاست همه به نوبه خود تاثیر بر تناسب اندام خواهند داشت. اما بهترین نوع قهوه و موثر ترین نوشیدنی لاغری قهوه اسپرسو می‌باشد.

اسپرسو، قهوه ای قوی، تلخ و غلیظ است که کافئین بسیار بالایی هم دارد به علت همین غلیظ و قوی بودن آن تاثیرات دیگری نیز مثل از بین بردن خستگی، افزایش انرژی، حس نشاط و هیجان را از دیگر قهوه ها بیشتر دارد تا زمانی که قهوه اسپرسو شکر یا شیر نداشته باشید، نوشیدنی شما بسیار کم کالری است یعنی در هر ۳۰ گرم ۳ کالری وجود دارد که می‌توان گفت خالی از کالری است.

یکی دیگر از خصوصیات اسپرسو تولید گرما در بدن است این افزایش دمای بدن باعث افزایش کالری سوزی خواهد شد.

بهترین زمان مصرف قهوه برای تناسب اندام

قهوه زمانی بیشترین تاثیر خود را بر لاغری دارد که در زمان خود نوشیده شود، بیشترین تاثیرات کاهش وزن در اثر نوشیدن به موقع قهوه میباشد که اگر عادت به خوردن قهوه موقع صبحانه دارید پیشنهاد می کنم که قبل از صبحانه بخورید.

و یکی دیگر از زمان برای مصرف قهوه و تاثیرگذارترین ساعت برای نوشیدن قهوه اسپرسو قبل از ناهار یا شام است، بعد از خوردن قهوه آب ننوشید چون تاثیر آن را بسیار کم می‌کند.

می‌توانید ساعت‌های نوشیدنی قهوه خود را برای شام و ناهار تغییر دهید تا بفهمید با کدام راحت تر هستید، اما باید توجه کرد که بیشتر از ۳ تا ۴ لیوان در روز کاملا مضر است. قهوه اسپرسو را باید به اندازه مصرف کرد، چون اگر بیش از حد اندازه باشد می‌تواند آسیب به بدن برساند کمترین آسیب آن این است که دیگر بدن شما نسبت به خوردن قهوه واکنش نشان نمی دهد. چون مصرف زیاد و مداوم آن باعث شده بدن به این نوشیدنی عادت کرده.

یکی دیگر از قهوه که معمولاً پیشنهاد می کنند قهوه سبز است که خام و سبز رنگ و تفت داده نشده است. با آزاد کردن اسید Chlorgenic و گلوکز در بدن سوخت و ساز را بالا برده و احساس سیری میدهد این به شما در لاغری شما کمک می‌کند. قهوه سبز را نباید بیش از حد مصرف کرد.

ارزش غذایی قهوه فوری آماده شده با آب در هر 100 گرم

آب 99.9 گرم

کالری 2

کربوهیدرات‌ها 0.34 گرم

پروتئین 0.10 گرم

گرم قند 0.0 گرم

فیبر 0 گرم

کلسترول 0 گرم

ارزش غذایی قهوه فوری آماده نشده با آب در هر 100 گرم

کالری 241

کربوهیدرات 41.10 گرم

پروتئین 12.20

چربی 0.50 گرم

آب 3.10 گرم

فیبر 0 گرم

قند 0گرم

کلسترول 0 گرم

کالری و ارزش غذایی قهوه دم کرده در هر 100

کالری 1

کربوهیدرات 0 گرم

پروتئین 0.12

چرمی 0.02

آب 99.39

چربی 0

کلسترول 0

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *