چه ارتباطی بین قهوه و دیابت وجود دارد؟

قهوه و دیابت

چه ارتباطی بین قهوه و دیابت وجود دارد؟

در عصر تکنولوژی و پیشرفت سلامتی، بسیاری از بیماری‌ها به‌راحتی درمان شده‌اند. متأسفانه به علت تغییر شدید سبک زندگی در انسان‌ها، بیماری‌های دیگری قدرت گرفته‌اند. دیابت یکی از این بیماری‌هاست که سالانه میلیون‌ها نفر از ابتلای به آن رنج می‌برند. قهوه و دیابت با یک‌دیگر در ارتباط هستند.

همیشه بهتر است پیشگیری از ابتلا به بیماری اتفاق بیفتد تا نیاز باشد درمان انجام گیرد. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که قهوه و مصرف قهوه به دلیل داشتن هزاران جزء زیستی فعال و مفید، برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت موثر است. قهوه و دیابت ارتباط نزدیکی به هم پیدا کرده‌اند که در این مقاله به این مورد می‌پردازیم.

 

قهوه و دیابت

ارتباط قهوه و دیابت سوال بسیاری از مصرف‌کنندگان است.

دیابت چیست؟

دیابت یکی از بیماری‌های شایع در بشر است. این بیماری به‌واسطه سبک زندگی نادرست امروزه اتفاق می‌افتد. این بیماری دو نوع اصلی و دو نوع فرعی دارد. دیابت نوع یک و دیابت نوع دو که هرکدام به‌صورت خاص مشکلاتی برای بیماران پدید می‌آورند. دیابت‌های اصلی و دیابت حاملگی و دیابت همراه با بیماری‌های دیگر از جمله انواع فرعی دیابت به شمار می‌روند.

وقتی به دیابت مبتلا می‌شوید، سطح گلوکز خون از مقدار طبیعی بالاتر می‌رود و این افزایش مقدار گلوکز عموما به‌خاطر عدم پذیرش انسولین توسط سلول‌ها انجام می‌گیرد. گلوکز اصلی‌ترین سوخت سلول‌های بدن است که انرژی لازم برای فعالیت همه نوع سلول بدن از سلول‌های مغزی گرفته تا ماهیچه‌ها را تامین می‌کند. وقتی سطح گلوکز خون بالا برود، سلول‌های بدن در معرض آسیب شدید قرار می‌گیرند و این تخریب، منجر به عوارض شدید دیگر می‌شود.

ابتلا به دیابت علائم مشخصی دارد که عبارت‌اند از:

  • تشنگی بیش از حد و غیرمعمول
  • خستگی بیش از حد معمول و دائمی
  • کاهش شدید وزن

اگر هرکدام از این علائم اصلی را دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. البته افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، عموما به دلیل کاهش ریسک‌های ابتلا به دیابت، احتمال بسیار پایین‌تری دارد که به دیابت مبتلا بشوند، ولی بهتر است هرچند وقت یک‌بار مقدار قند خون خود را کنترل کنند.

 

قهوه و دیابت

مصرف روزانه قهوه به تقویت سلامتی کمک می‌کند.

قهوه چه ربطی به دیابت دارد؟

طبق تحقیقاتی که دانشگاه هاروارد بر روی 100000 نفر به مدت 20 سال انجام داد، نتایج جالبی به دست آمدند. در این تحقیق افرادی که روزانه مصرف قهوه بیش‌تر از یک فنجان داشته‌اند، 11 درصد کمتر به دیابت مبتلا شده‌اند.

در سوی دیگر افرادی که مقدار مصرف قهوه خود را به روزانه یک فنجان کاهش داده‌اند، خطر ابتلای به دیابت برای آن‌ها 17 درصد افزایش‌یافته است. این مطالعات بر روی چای هم صورت‌گرفته که هیچ نتیجه خاصی نداشته است. دانشمندان در حال حاضر در حال تحقیق هستند که بدانند دقیقا چه ماده‌ای باعث می‌شود تا قهوه بر کاهش خطر ابتلا به دیابت موثر باشد.

البته کافئین که یکی از اجزای اصلی قهوه است، تاثیرات مستقیمی بر مقدار گلوکز و انسولین در خون داشته است. این ماده سطح گلوکز و انسولین خون را تا میزان قابل‌توجه‌ای افزایش می‌دهد. مطالعات بر روی قهوه و اثرات آن ادامه دارد تا مشخص شود، چه ماده‌ای می‌تواند به پیشگیری از دیابت کمک شایانی کند. بااین‌حال دیابت و قهوه رابطه موثری باهم دارند.

 

قهوه و دیابت

مصرف قهوه برای پیشگیری از ابتلا به دیابت مفید است.

قهوه و دیابت؛ مواد مغذی ضروری در قهوه

دانه‌های قهوه شامل مواد آلی و معدنی زیادی هستند. تجزیه ترکیبات قهوه مشخص کرده است که در قهوه بیش از 1000 ترکیب زیستی فعال وجود دارد. این مواد مغذی در افزایش سلامت بدن و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، موثر است. ضمن اینکه این مواد می‌توانند در کنترل و بعضا درمان برخی بیماری‌ها نیز موثر باشند. عمده مواد مغذی که در قهوه وجود دارند عبارت‌اند از:

  • ویتامین B2
  • ویتامین B5
  • کلسیم
  • منیزیم
  • کافئین
  • اسید کلروژنیک CGA
  • کافستول
  • تری گونلین
  • کهول
  • بسیاری از اسیدهای آمینه و مواد مغذی دیگر

ضمن دانستن عمده مواد مغذی قهوه، نباید از رابطه قهوه و دیابت صرف‌نظر کرد. در یک مطالعه نشان‌داده‌شده است که مصرف مکرر قهوه، باعث کاهش حساسیت به انسولین در افراد و کاهش علائم دیابت نوع دو می‌شود.

قهوه حاوی مقادیر پلی فنون است. این مولکول خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و توانایی زیادی در پیشگیری از بیماری‌های التهابی نظیر دیابت نوع 2 دارد. این مولکول همچنین از مواد ضد سرطانی است. وجود مقادیر کافی از منیزیم و کروم، به همراه مولکول‌های فنول، در کاهش علائم دیابت 2 موثر هستند.

 

قهوه و دیابت

افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با کاهش مصرف شکر و قند، به‌صورت مداوم قهوه مصرف کنند.

آیا مصرف قهوه برای افرادی که دیابت دارند خوب است؟

نوشیدن قهوه به دلایل متعدد به افراد توصیه می‌شود، مگر اینکه به ماده خاصی حساسیت داشته باشید یا اینکه طبق نظر پزشک قهوه برای شما مضر باشد. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید سطح قند خون خود را کنترل کنند. این افراد تا جایی که قهوه خود را کمتر شیرین کنند یا اینکه از قندهای طبیعی برای شیرین‌سازی معمولی آن استفاده کنند، مصرف قهوه برایشان ضرری ندارد.

ضمن اینکه به دلیل اثر کافئین بر روی حساسیت انسولین و گلوکز خون، بهتر است مقدار مصرف قهوه، در حد استاندارد و روزانه بین 2 تا 4 فنجان باشد. یکی از بهترین روش‌های مصرف قهوه برای اثر کمتر کافئین هم، مصرف آرام‌آرام قهوه است. به‌نحوی‌که باید یک فنجان را در مدت چند دقیقه مصرف کنید تا بدن فرصت کافی برای واکنش به مقادیر ورودی کافئین را داشته باشد.

درهرصورت، افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید تحقیقات بیشتری در مورد رابطه قهوه و دیابت انجام بدهند. خوشبختانه دانشمندان در حال تحقیقات گسترده بر روی اثرات قهوه و کافئین بر سلامتی و دیابت هستند، اما به دلیل بلندمدت بودن اثرات مصرف کافئین و قهوه، نتایج این تحقیقات با تاخیر طولانی منتشر خواهند شد.

بهتر است افرادی که به انواع دیابت مبتلا هستند پیش از هرگونه تصمیم‌گیری درباره افزایش یا کاهش مصرف قهوه، با پزشک خود مشورت کنند.

نتیجه‌گیری

قهوه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. امروزه بحث دررابطه‌با ارتباط قهوه و دیابت بسیار داغ است. دانشمندان در حال تحقیقات گسترده بر روی این موارد هستند ولی در حال حاضر بیشتر اطلاعات موجود از تجربه افراد و نتایج برخی تحقیقات، قدیمی‌ هستند.

بااین‌حال قهوه به‌عنوان یک نوشیدنی مفید و مغذی در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نظیر دیابت و سرطان موثر است. مصرف روزانه و معقول قهوه می‌تواند به افزایش سلامت افراد کمک شایانی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *