قهوه و افسردگی


قهوه و افسردگی

با صنعتی شدن جوامع، فشارها و استرس های شهرنشینی و خیلی از مشکلات دیگر باعث بالا رفتن آمار افسردگی در دنیا شد و برای درمان آن باید به سمت یک زندگی سالم و تغذیه سالم بیشتر توجه بشود، حال در اینجا می خواهیم در مورد قهوه و تاثیر آن بر افسردگی صحبت کنیم که آیا واقعا قهوه تاثیر خوبی بر افسردگی دارد؟ یا نه مضر است؟

استرس و اضطراب ریشه بیماری افسردگی است و قهوه محرک سیستم عصبی میباشد. این نوشیدنی با داشتن کافئین، کافئیک، اسید کلروژنیک، اسید فرلیک، التهاب سیستم عصبی  را کم و فعال شدن سیگنال های منفی که به ایجاد احساسات منفی ختم میشود را غیر فعال می کند.

التهاب سلول‌های عصبی مغز که یکی از دلایل افسردگی به شمار می رود این سلول ها وقتی موجب التهاب می شوند نورون های کمتری تولید می‌کنند، و این باعث ایجاد اختلال در قسمتی از مغز می‌شود این کم شدن نورون ها باعث باعث آزاد شدن سیگنال های ترس، استرس و اضطراب می‌شود.

 

قهوه و افسردگی

قهوه در اینجا چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

مواد موجود در دانه قهوه باعث درمان این التهاب سیستم اعصاب خواهد بود و از نابودی نورون های عصبی جلوگیری می کند در نتیجه به خاطر فعال شدن بخش انرژی مغز و به خاطر مصرف کافئین التهاب درونی کم‌کم از بین رفته و در درمان این بیماری  موثر است.

تحقیقات نشان داده فعالیت مغز در زمینه‌های مختلف مختلف فکری، هیجانی، انگیزشی، انرژی، باعث از بین رفتن بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و افسردگی خواهد شد به خاطر همین روانپزشکان به بیماران خود تفریح و هیجان را توصیه می کنند.

شاید همیشه شما فرصت رفتن به بیرون و تفریح را نداشته باشید و فشارها و استرس ناشی از کار مغز شما را خسته کند قهوه راه حل خوبی برای این گزینه میباشد، فولات، آنانین، پلی فنول، کافئین موجود در قهوه باعث فعال شدن بخش حسی حرکتی مغز شما می شود این کار از طریق افزایش سطح هورمون های دوپامین و سروتونین انجام می‌شود در زمانی که میزان این هورمون در مغز ترشح شود احساس شادی نشاط و انرژی می کنید همچنین در قهوه انواعی از آنتی اکسیدان‌ها وجود دارد که قسمت آسیب دیده مغز را درمان می‌کند زمانی که شما به بیماری افسردگی دچار می‌شوید بخش ادراکات مغز پیامی دریافت نمی‌کند.

به خاطر همین شما نسبت به برخی از اتفاقات اطراف بی اهمیت هستید اما به دلیل اینکه قهوه محرک قویی برای اعصاب است همانند همانند ریست دستگاه بر مغز عمل میکنه و با موادی که در خود دارد قسمت‌های مختلف مغز را یکی یکی درگیر کرده و این فعالیت قسمت های مغز واعصاب  پیام‌های مختلف به بخش‌های ادراک میفرستد و کم کم این بخش از مغز وارد فعالیت شده این روند به درمان افسردگی و پیشگیری از این بیماری کمک خواهد کرد.

افزایش تمرکز

شاید دیده باشید یا شنیده باشه کسانی که افسردگی دارند هوش و حواس درست حسابی ندارند باید بگویم که این اتفاق عارضه افسردگی بر مغز است.

افسردگی هورمون دوپامین را کاهش داده و این هورمون باعث تمرکز مغز برای یادگیری و به یاد آوردن خاطرات می باشد.

همانطور که گفتیم با مصرف قهوه این هورمون ترشح می‌شود نورونهای هیپوکامت فعال شده و باعث افزایش دقت و یادگیری و تمرکز خواهد شد اما توجه داشته باشید که میزان مصرف قهوه را در طول روز رعایت کنید چون استفاده زیاد از قهوه خود باعت وابستگی به ان شده و ضرر هایی هم برای بدن خواهد داشت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *