آیا در طول روز مصرف قهوه ضرر دارد


قهوه از جمله نوشیدنی‌های محبوب بوده که تهیه آن توسط دانه‌های قهوه است. دلایل مختلفی وجود دارند که مردم به نوشیدن قهوه روی می‌آورند که رفع خستگی ذهنی، جسمی و در نهایت افزایش هوشیاری نمونه‌ای از این موارد هستند. همچنین از قهوه برای جلوگیری از بیماری پارکینسون، زوال عقل و بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود، اما شواهد علمی خوبی برای تأیید بسیاری از این موارد وجود ندارند. چرا که قهوه ضرر دارد و همواره نباید از آن استفاده کنید.

قهوه حاوی کافئین است. کافئین با تحریک سیستم عصبی مرکزی، قلب و ماهیچه‌ها عمل می‌کند. قهوه همچنین حاوی مواد شیمیایی دیگری است که ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد. در کنار فواید زیاد قهوه آیا می‌توان گفت قهوه ضرر دارد؟ در ادامه همراه ما باشید.

قهوه

درخت قهوه یک گیاه همیشه سبز و یک درخت کوچک یا بوته‌ای است که در منطقه آب‌ و هوای استوایی رشد می‌کند. دانه‌های قهوه در واقع دانه نیستند، آن‌ها گیاه‌هایی به شکل گیلاس هستند که قهوه از دانه‌های درون این میوه به دست می‌آید. قهوه یک محرک طبیعی است که باعث ایجاد اعتیاد خفیف می‌شود و با بسیاری از مزایای سلامتی همراه است. با این‌حال، سوءاستفاده از قهوه می‌تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی شود.

قهوه ضرر دارد

درخت قهوه که به شکل گیلاس است

 

کافئین

کافئین ماده‌ای تلخ سفید و بلورین است که از گیاهان مختلف استخراج می‌شود، محبوب‌ترین آن قهوه است. کافئین در دوزهای بسیار زیاد سمی است، اما در دوزهای طبیعی ارزش درمانی بالایی دارد. بااین‌حال، کافئین هم وابستگی جسمی و هم ذهنی ایجاد می‌کند. کافئین یک داروی روان‌گردان است.

 

مصرف زیاد قهوه مضر است

قهوه اعتیادآور است

کافئین یک ماده معتدل است و افرادی که مصرف آن را متوقف می‌کنند برخی از اثرات ترک را تجربه می‌کنند. ترک قهوه می‌تواند منجر به سردردهای جدی شود که تا یک هفته ادامه دارند. استفاده از قهوه ضرر دارد و برای سلامتی شما خطرناک است. کافئین زیاد باعث ایجاد بی‌قراری، حالت تهوع، سردرد، متشنج شدن عضلات و مشکلات خواب می‌شود. قهوه ممکن است مشکلات زخم را تشدید کرده و باعث سوزش معده شود.

مشکلات خواب

مصرف بعد از ظهر قهوه و یا چند ساعت قبل از خواب ممکن است بر خواب تأثیر بگذارد و باعث بی‌خوابی شود. نوجوانان هرگز نباید قهوه بنوشند. مصرف منظم قهوه می‌تواند به‌اندازه الکل برای نوجوانان مضر باشد، اما ازآنجاکه اثرات قهوه فوری نیستند، ما معمولاً مصرف آن را کمتر خطرناک می‌دانیم.

 

قهوه ضرر دارد

دانه‌های قهوه

 

مشکل پوستی

از دیگر مشکلات قهوه می‌توان به مشکلاتی پوستی که در بسیاری از افراد بروز می‌دهند اشاره کرد. قهوه مشکلات پوستی ایجاد می‌کند و در مصرف طولانی‌ مدت مضر است. به نظر می‌رسد اختلالات پوستی خودایمنی رابطه مستقیمی با میزان مصرف قهوه دارند. کم‌آبی قابل‌توجه ناشی از قهوه همچنین باعث مشکلات پوستی می‌شود.

ارتباط کافئین و کلسیم

کافئین با مکانیسم جذب کلسیم تداخل می‌کند و منجر به پوکی استخوان می‌شود. اگر در معرض پوکی استخوان هستید، از مصرف قهوه خودداری کنید. همچنین برای ورزشکاران نیز مصرف بی رویه قهوه ضرر دارد. با توجه به فعالیت ورزشکاران و در معرض ضربه بودن ممکن است دچار شکستگی شوند و به‌خاطر نوشیدن قهوه و جذب نشدن کلسیم این شکنندگی بیشتر شود.

قهوه و دارو

قهوه می‌تواند با سایر داروها تداخل داشته و احتمالاً آن‌ها را تقویت کند. به‌عنوان‌مثال، قهوه و فلوکستین که یک داروی ضد افسردگی است، اگر با هم مصرف شوند می‌توانند عوارض جانبی مانند اضطراب، تحریک و هوشیاری شدید ایجاد کنند. افرادی که قهوه می‌نوشند و پروزاک که این هم یک داروی ضد افسردگی است، مصرف می‌کنند، ولع مصرف غیر معمول قهوه را گزارش کردند.

کافئینیسم

کافئینیسم نوعی بیماری است که با مصرف مقدار زیادی کافئین همراه است. علائم کافئینیسم می‌تواند به وابستگی، عصبی بودن، تحریک‌پذیری، بی‌خوابی، بی‌قراری، تپش قلب و سردرد است. کافئین می‌تواند بر روی تمام سیستم‌های بدن ما تأثیر بگذارد. این تأثیرات می‌توانند عصبی، گردش خون، تنفسی، گوارشی، دفع، غدد درون ریز و غیره باشند. سوءاستفاده از قهوه باعث می‌شود یک یا چند مورد از این سیستم‌ها بیش از حد در فعالیت باشند و باعث بیماری شوند.

 

قهوه ضرر دارد

نوشیدنی قهوه با شکل های مختلف

 

افزایش فشار خون

با توجه‌ به تحقیقات متفاوت به طور یقین نمی‌توان گفت که قهوه ضرر دارد یا خیر. طبق دانشکده پزشکی هاروارد، کافئین معمولاً باعث افزایش فشار خون برای مدت زمان طولانی نمی‌شود. تحقیقات پزشکی کاملاً واضح نیست، زیرا برخی از مطالعات از ارتباط بین قهوه و فشار خون بالا پشتیبانی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر این مسئله را تایید نمی‌کنند. یک مطالعه در سال 2015 نشان می‌دهد کسانی که به طور منظم قهوه نمی‌نوشند، پس از نوشیدن اسپرسو می‌توانند افزایش فشارخون را در کوتاه مدت تجربه کنند.

ضرر های قهوه بر روی احساسات

اثرات طبیعی کافئین باعث تحریک احساسات مختلفی می‌شوند، مانند ضربان قلب شما سریع‌تر، بدن شما گرم می‌شود، سرعت تنفس شما افزایش می‌یابد و همه چیزهایی که اضطراب را تقلید می‌کنند را درگیر می‌کند. در نهایت، برای ذهن شما دشوار است که تشخیص دهد آنچه از قهوه احساس می‌کنید در واقع اضطراب نیست. اگر از قبل اضطراب دارید، بهتر است از نوشیدن نوشیدنی در مقادیر زیاد یا شاید حتی به طور کامل خودداری کنید.

قهوه و بارداری

مطالعات نشان داده است که اعتقاد بر این است نوشیدن مقادیر بیش از حد قهوه مانع از بارداری می‌شود و حتی بدتر، احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. در انجمن بهداشت زنان مقاله دیگری نوشته شده است که به هیچ روش واقعی در مورد اینکه چرا مصرف بیش از حد کافئین برای کاهش باروری نشان داده شده است، توضیح داده نشده است. در نتیجه برای زنان باردار نیز قهوه ضرر دارد.

قهوه و سردرد

این احتمال وجود دارد که بیش از حد قهوه می‌نوشید و این می‌تواند دلیل سردرد شما باشد. مطالعه‌ای که در مجله پزشکی آمریکا منتشر شده است، از نزدیک 100 فرد مبتلا به میگرن خواسته است که تعداد دفعات مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را ثبت کنند. احتمال داشتن میگرن برای کسانی که هر روز حداقل سه نوشیدنی کافئین می‌نوشند افزایش یافت، اما برای کسانی که روزانه یک یا دو وعده میل می‌کنند، افزایش نمی‌یابد.

 

قهوه ضرر دارد

قهوه و دانه‌های آن

 

جمع بندی

اطمینان حاصل کنید که تمام نکات مثبت و منفی نوشیدن قهوه را درک کرده‌اید و سپس به نوشیدن مکرر آن بپردازید. نوشیدن قهوه مضرات و فوایدی دارد. به همین علت خود شما باید تصمیم بگیرید که آیا قصد مصرف آن را دارید یا خیر.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *